Nieuwssites België niet meer gratis

In België slaan alle grote uitgevers van kranten en tijdschriften de handen ineen om te werken aan een gezamenlijk online betaalsysteem, waardoor lezers met één muisklik een artikel kunnen aankopen.

BRUSSEL - Het systeem moet het probleem van de verlieslatende nieuwssites oplossen.


De bedoeling is dat de Belgische internetgebruikers vanaf september 2013 een 'Media ID' kunnen aanmaken. Dat is een profiel waarmee ze op elke Belgische nieuwssite kunnen inloggen en heel makkelijk kunnen betalen. De nieuwsuitgevers hopen het gebruiksgemak van iTunes te evenaren, de online-Applewinkel waar klanten met één muisklik een muzieknummer of film kopen.


Het is nog niet zeker of alle Belgische nieuwssites een betaalmuur zullen installeren. De deelnemende uitgevers beslissen apart hoe ze de Media ID zullen gebruiken. Maar verschillende kranten, zoals De Standaard en De Morgen, kondigden al aan dat ze delen van hun site betalend zullen maken. Daar willen ze extraatjes - zoals filmrecensies - aanbieden.


'Alle uitgevers beseffen dat het langer volhouden van het gratis model economisch onmogelijk is geworden', zei Yves Desmet, hoofdredacteur van De Morgen. 'Alles wat een journalistieke meerwaarde heeft, zal in de toekomst niet langer te grabbel worden gegooid.'


'Alle uitgevers lopen met plannen rond om een deel van hun inhoud betalend aan te bieden', aldus Gert Ysebaert, uitgever van de mediagroep Corelio. 'Een eenvoudig systeem om te registreren en te betalen, zou dat kunnen faciliteren.'


Bijzonder is dat alle grote Belgische uitgeverijen, zowel Vlaamse als Franse, bij het project betrokken zijn. Het gaat ondermeer om Corelio (De Standaard, Het Nieuwsblad), De Persgroep (De Morgen, Het Laatste Nieuws) en Concentra (Gazet van Antwerpen). Commerciële televisiezenders zoals VTM en Vier zouden via de Media ID tv-programma's willen aanbieden.


Die samenwerking is belangrijk omdat een betaalmuur rond nieuwssites moeilijk is wanneer er tal van gratis alternatieven bestaan. Tot nu toe is het alleen De Tijd gelukt.


Een mogelijke hindernis voor het Media ID-project is dat de uitgebreide nieuwssite van de openbare omroep gratis blijft.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden