Nieuwsgierigheid blijft in Matinee de 'tweede deugd'

De Matinee op de Vrije Zaterdag gaat door met operaseries en symfonische concerten. Geluiden dat die uit de Matinee-seizoenen zouden verdwijnen, missen elke grond - gemeten naar de plannen van de nieuwe muziekchef van de VARA, de Belg André Hebbelinck....

Van onze verslaggever

Roland de Beer

AMSTERDAM

'Ik beschouw het als mijn opdracht de ontzagwekkende traditie van de Matinee verder uit te bouwen.' Met dat credo presenteerde Hebbelinck donderdag in het Amsterdamse Concertgebouw zijn eerste Matinee-seizoen.

Met de door velen gevreesde 'afbouw' van het fenomeen opera in concertvorm - een specialiteit van de Matinee - blijkt het voorlopig zo'n vaart niet te lopen. Verdi (Aïda), Korngold (Das Wunder der Heliane), Enescu, Bellini en Giordano komen in 1995-'96 aan bod onder leiding van de dirigenten Gergjev, De Waart, Lawrence Foster en Kees Bakels. Ook in de twee daaropvolgende seizoenen is plaats ingeruimd voor operaseries.

Op de orkesten van de omroep wordt een onverminderd beroep gedaan. Het Radio Filharmonisch en het Radio Symfonie Orkest wisselen elkaar af met het Residentie Orkest en het Rotterdams Philharmonisch. Het Omroepkoor en het Radio Kamerorkest - geleid door Frans Brüggen, Ton Koopman en Jos van Immerseel - horen, met missen van Haydn, tot de hoofdrolspelers in een serie Classicisme, waarin ook Lutoslawski en Niels Gade voorkomen.

Dirigenten als Gergjev, Esa-Pekka Salonen, Reinbert de Leeuw en Simon Rattle maken hun opwachting met werk van Stravinsky, Brahms en Berlioz - vergezeld van muziek van Messiaen en van levende componisten als Kaija Saariaho, Sofia Goebajdoelina en Henri Dutilleux. Edo de Waart neemt met het Radio Filharmonisch en met zijn 'andere' orkest, The Sydney Symphony, een Richard Strauss-cyclus voor zijn rekening.

Volgens Hebbelinck blijft de Matinee een 'encyclopedische serie', waarin 'goede smaak' hand in hand gaat met 'stilistische verscheidenheid'. Onder de vlag 'Nieuwsgierigheid blijft onze tweede deugd' zijn er premières te verwachten van Cornelis de Bondt, Diderik Wagenaar, Richard Rijnvos en Klaas de Vries. In zestien Matinee-concerten is werk te horen dat in Nederland nog niet eerder is gespeeld - van Tippett tot Frank Zappa. Ensembles in de Matinee zijn het Asko, het Schönberg Ensemble en het Nieuw Ensemble; verder oude-muziekgroepen van Philippe Herreweghe en Philip Pickett, en het Duitse Ensemble Modern, dat drie keer optreedt.

Hebbelinck (35) werkte eerder voor de BRT, en stelde in Antwerpen de concerten samen van het festijn Culturele Hoofdstad '93. In het Concertgebouw en in Hilversumse omroepkringen heeft de opvolger van Jan Zekveld zich een reputatie veroverd als 'eclectische', respectievelijk 'eigenwijze' muziekexpert, met een manier van communiceren die aanleiding geeft tot anekdotiek.

Met de stersopraan Nelly Miricioiu, een bekende Matinee-verschijning bij wie hevige onmin zou zijn gerezen over Hebbelincks afkeer van bel canto, is de VARA verwikkeld in een 'hartelijk gesprek'. 'We moeten nog een goede titel vinden. Maar als ik zeg dat ze komt, gaat meteen haar prijs omhoog, en als ik zeg dat ze niet komt krijg ik meteen honderden andere aanbiedingen over mij heen.'

Als programmeur heeft Hebbelinck ook een mandaat van de VPRO en de NPS. Deze omroepen betalen mee aan de Matinee, en proberen met de VARA op Radio 4 een programmatische eenheid te vormen. Volgens deze partners verdient Hebbelinck 'royaal vertrouwen', en gaat de Matinee onder leiding van de Belg 'interessante tijden' tegemoet.

Het aantal concerten neemt iets toe (van 30 naar 33). De gemiddelde entreeprijs - voor passepartout-houders ruim 17 gulden in het komende seizoen - neemt iets af.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.