Nieuws voor in de sportschool

Nieuws voor in de sportschool Economie is een hype, maar op tv was er vrijwel niets. Tot gisteren RTL Z begon....

RTL Z heeft gistermorgen om half tien, bij de start van zijn eerste uitzending, een nieuwtje: minister Zalm is nauwelijks geïnteresseerd in nog een termijn als minister van Financiën.

Het nieuwtje werd nauwelijks opgepikt. Blijkbaar nemen andere media RTL Z nog niet serieus. Maar ze hadden ook niet gerekend op Haags nieuws. Net zo min als op een beschouwing over vakanties boeken op internet of een reportage over de intifada. Ze hadden gerekend op economisch nieuws, want dat is waar het RTL Z om gaat: de hele dag door nieuws over economie en beurs.

In drie maanden werd RTL Z uit de grond gestampt. Vanwaar die haast? 'We wilden de eerste zijn', zegt hoofdredacteur Dick van der Peijl. Drie maanden om twintig gekwalificeerde economie-journalisten bij elkaar te harken is zo op het oog een moeilijke opgave. Van der Peijl, ooit woordvoerder van de Industriebond FNV, grinnikt als hij zegt: 'Bij de publieke omroepen krijgen ze alleen tijdelijke contracten. Wij konden ze een vaste baan aanbieden.' Hij kreeg ook de garantie dat het programma drie jaar zal blijven bestaan.

Economie is een hype in de media, maar op tv was het economiegehalte vrijwel nul. Business Update (ook RTL 5) ging vorig jaar aan gebrek aan kijkers en sponsors ten onder, Business Class van Harry Mens moet het stellen met een kijkdichtheid van rond 0,5 procent. Maar toch zag RTL 5 meer muziek in economie dan in de oude dagprogrammering, die voor het grootste deel werd gevuld met de buikspierapparaten en messensets van TelSell.

Uit de ervaring van Business Class en Business Update is geen optimisme af te leiden over de belangstelling, en ook de luisterdichtheid van Business Nieuws Radio is nooit hoger dan enkele tienden van procenten. Maar Van der Peijl heeft goede hoop. Hij heeft zijn redacteuren zelfs afgeleerd in vaktermen te spreken, want: 'We maken dit programma voor een breed publiek.'

Ook de meer professionele kijker moet tevreden worden gesteld. Voor hem draait onderin beeld de hele dag een ticker-tape met de real-time koersen van de 25 belangrijkste Nederlandse fondsen. 'Dat heeft niemand. Niet op tv, niet op internet. Op buitenlandse zenders zie je dat wel, maar daar hebben ze twee of drie balken met flitsende cijfers. Dat soort financiële porno willen wij niet.'

RTL Z wordt elk half uur herhaald, van half tien in de ochtend tot zes uur 's avonds, zij het dat waar nodig wordt vernieuwd. Maar bedrijven kunnen ook zendtijd kopen. 'Als een bedrijf een persconferentie geeft, kunnen ze die rechtstreeks bij ons laten uitzenden', zegt Van der Peijl. Een soort financiële TelSell dus. In zo'n geval wordt de carroussel van RTL Z even stil gezet.

Wordt daardoor niet de onafhankelijkheid van de redactie te grabbel gegooid? 'Absoluut niet. We hebben een redactiestatuut waarin onze onafhankelijkheid is geregeld. Voor de verkoop van die zendtijd moet je niet bij de redactie zijn, maar bij de commerciële afdelingen van RTL 5.'

De redactie moge dan onafhankelijk zijn, wordt het voor de kijker niet moeilijk te onderscheiden wat nou 'redactionele' tv is en wat verkochte zendtijd? 'Dat zal wel meevallen. De verkochte zendtijd zal er anders uitzien. Kijkers zullen dat niet met elkaar verwarren.' Hoe dat onderscheid wordt gemaakt, dat weet Van der Peijl nog niet.

Van het programma Business Update was bekend dat het soms aanzienlijke invloed had op de beurskoers. Niet zozeer door wat er werd gemeld (het bevatte zelden nieuws). Vaak steeg de koers al door het simpele feit dat er aandacht werd geschonken aan een bedrijf.

Kunnen de redacteuren van RTL Z straks profiteren van dergelijke voorspelbare koersbewegingen? 'Ze mogen niet beleggen. Ze mogen alleen beleggingsfondsen bezitten, maar geen aandelen of opties of obligaties. Daarin gaan wij verder dan andere media. We hebben een model overgenomen waarover ze bij Het Financieele Dagblad nog onderhandelen. '

De mensen die echt geïnteresseerd zijn in beurs en economie, zitten overdag in de auto of op hun werk. Maar RTL Z put veel hoop uit de ervaringen van Kanaal Z in België, waarmee nauw wordt samengewerkt. Dat is commercieel een succes. Net als de Belgen gaat ook RTL 5 een eigen kijkonderzoek opzetten, want het bestaande kijkonderzoek zal niet met plezierige cijfers komen. Dat meet alleen het kijkgedrag in huiskamers en niet in studeerkamers of kantoren. 'Ik was laatst in een sportschool', bekent Van der Peijl, 'En daar stond financiële teletekst aan.'

De komende maanden zal RTL 5 onderzoeken wat de de kijkers van het programma vonden, zodat de formule vanaf augustus, als het programma vanaf de beursvloer in Amsterdam wordt uitgezonden, scherper kan worden gesteld. Maar nu al gaat de zender ervan uit dat de actieve beleggers die kijken vooral zijn geïnteresseerd in 'sporten als golf, autoraces, tennis en voetbal'.

Dat moet reden genoeg zijn om te adverteren voor golf;sticks, Mercedessen en wellicht buikspierapparaten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden