Nieuws lezen op de iPad: van de klassieke krant naar de selectie van je netwerkvrienden

The New York Times loopt voorop in de nieuwe media. De krant experimenteerde al met allerlei versies voor e-readers en ander mobiele apparaten. Bovendien werkt de NYT samen met Apple. Al voor de introductie van de iPad was dan ook een NYT-app voor dat apparaat klaar.


Het is een digitale versie van de krant en de website in de typische Times-layout.


Net als op de website zien gebruikers van de app altijd meteen het laatste nieuws, maar dan in de opmaak van de papieren krant. De foto's en video's van de website zijn te bekijken in de app. Vooral de fotoreeksen zijn erg mooi op het haarscherpe scherm van de iPad. Lezers kunnen artikelen, net als op de website , versturen per mail of onder de aandacht brengen bij kennissen via Facebook en Twitter.


NYTimes for iPad


App is gratis.


Om alle secties te bekijken, moet u zich (kostenloos) registereren.


Een recente toevoegingen aan de Nederlandse appwinkel is de digitale versie van Vrij Nederland. Het tijdschrift verschijnt, in tegenstelling tot de digitale New York Times, wel in edities. Op dit moment zijn de gratis probeerversie en het extra dikke kerstnummer beschikbaar. De app biedt een digitale versie van het tijdschrift, maar ook veel extra's. Dat wordt meteen duidelijk bij het bekijken van de cover. Vier brave kinderen bespelen instrumenten te midden van een woedende schreeuwende menigte. En inderdaad, uit de iPad-luidsprekertjes klinkt (een vrije interpretatie van) Stille nacht, heilige nacht.


Ook bij VN blijkt dat foto's goed werken op de iPad. Het fotodocument over twee Argentijnse zusjes komt nog beter tot zijn recht dan in de papieren versie. Er zitten ook video's verstopt in de digitale VN. Zo laat Micha Wertheim voor de camera zijn uitknipcolumn zien in de ouderwetse papieren VN en speelt hij een spelletje met de kijker. De grote VN Pubquiz is ook wat interactiever dan de papieren versie. De puzzel is gek genoeg niet te maken. Daar hebben alleen lezers iets aan, die met veel moeite een bijpassende printer op hun iPad hebben weten aan te sluiten. In de toekomst kan de puzzel wel op de iPad gemaakt worden. Er zullen af en toe speciale edities verschijnen alleen voor de iPad.


Vrij Nederland


App is gratis.


3,99 euro per nummer, voor papieren abonnees gratis. Er geen apart iPad-abonnement.


De absolute koploper op het gebied van bewegend beeld, geluid en interactieve content is Project, een tijdschrift van Virgin-baas Richard Branson. Bij een interview met Jeff Bridges stapt de acteur in beeld, en trekt gekke bekken. Ook geeft hij audiocommentaar bij stills uit films waarin hij heeft gespeeld. In Project wordt vooral veel gespeeld. Zo wordt een relatief oninteressante foto met schreeuwerige tekst van een bergbeklimmer ineens in de juiste context geplaatst doordat het beeld na een aanraking uitzoomt en de duizelingwekkende hoogte onthult waarop de man zich bevindt.


Project heeft, zoals de meeste magazine-apps, de navigatie afgekeken van het hippe Wired-magazine. Dat was een van de eerste tijdschriften met een iPad-versie.


Een excentrieke miljonair aan de andere kant van de oceaan, Rupert Murdoch, komt binnenkort ook met een uitgave die alleen op de iPad verschijnt. Bij het ontwikkelen van de digitale krant die The Daily moet gaan heten, krijgt hij, net als de New York Times hulp van Apple-baas en iPad-goeroe Steve Jobs. De krant verschijnt naar verwachting in januari in de iTunes-winkel.


Project


App is gratis.


2,39 euro per nummer.


Voor gebruikers van sociale media is het lezen van een krant en het bezoeken van de homepage van een website allang niet vanzelfsprekend meer. Zij consumeren hun nieuws via sociale media, op basis van wat hun kennissen aanraden. Ze vissen voor elkaar de krenten uit de pap. Ze klikken op de links die hun vrienden plaatsen. Een netwerk is voor hen een persoonlijk selectiemiddel. Je netwerk heb je immers niet voor niets: het zijn mensen met wie je interesses deelt.


De iPad-app Flipboard speelt in op deze nieuwe manier van mediagebruik. De dienst verzamelt de informatie achter de links die door je vrienden op Twitter en Facebook gedeeld worden en voegt de teksten, foto's en video's samen. Dit resulteert in een gepersonaliseerd tijdschrift met artikelen uit allerlei media. Maar dan alleen die artikelen die door je netwerk interessant worden gevonden. Dit wordt gelardeerd met persoonlijke tweets en Facebookfoto's. Dus naast een artikel over WikiLeaks uit de Volkskrant staan de vakantiefoto's van een vriend. De volgorde van artikelen wordt bepaald door hoe vaak een artikel getweet of aangeraden is door jouw netwerk.


Mede-Twitter-oprichter Jack Dorsey en mede-Facebook-oprichter Dustin Moskovitz investeerden 8 miljoen euro in Flipboard. De (gratis) app is een van de populairste iPad-apps. 'Dit is waarvoor de iPad gemaakt is', zeggen de grote technologiesites. Oncontroversieel is de app niet. Flipboard plukt namelijk hele stukken tekst en foto's in hoge resolutie van de bronwebsites. Advertenties van de oorspronkelijke site worden verwijderd. Er staan wel links naar de bronsite, maar gebruikers zullen vaak niet doorklikken als ze het verhaal al via Flipboard hebben kunnen lezen.


Flipboard experimenteert nu met paginagrote advertenties van Pepsi, Gatorade en Levi's, waarbij de opbrengsten gedeeld worden met de uitgevers van wie de artikelen afkomstig zijn. 'Flipboard zorgt ervoor dat content van uitgevers beter ontdekt kan worden.'


Flipboard


App en gebruik zijn gratis.


Aan deze pagina werkten mee: Peter van Ammelrooy, Robert Buzink, Wouter Keuning, Heleen van Lier


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden