Commentaar

Nieuwe Zijderoute biedt kansen voor West-Europa

Europa kan beter zijn scepsis laten varen en op die rijdende trein uit China springen.

Een sculptuur van voedsel tijdens het banket op het Belt and Road Forum symboliseert de oude Zijderoute. Beeld getty

De economische ambities van China kennen geen grens. Dat moge duidelijk zijn na de aftrap van het grootste infrastructurele project ter wereld. Het project 'Een Gordel, Een Weg' (OBOR), ook wel de nieuwe Zijderoute genoemd, gaat Azië, Afrika en Europa met elkaar verbinden via een wijdvertakt netwerk van spoorwegen en zeewegen. Kosten: ruwweg 1.000 miljard dollar.

Nog geen vier jaar nadat de Chinese president Xi Jinping zijn ambities wereldkundig maakte, zijn de eerste resultaten al zichtbaar. In het straatarme Laos wordt al gewerkt aan de 3.000 kilometerlange spoorlijn via Thailand richting Singapore, de Griekse haven Piraeus is inmiddels Chinees eigendom en op weg hét knooppunt tussen de drie continenten te worden. Aansluiting op de hogesnelheidslijn die de Chinezen momenteel tussen Boedapest en Belgrado bouwen, is nog maar een kwestie van tijd.

De voortvarendheid waarmee China de beloofde infrastructuur uit de grond stampt, doet menig wenkbrauw fronsen in het Westen. In de eerste plaats zijn er zorgen dat China nu definitief het stokje heeft overgenomen als wereldleider en het Westen naar de tweede rang verbant ten gunste van arme landen in Oost-Europa en Centraal-Azië. De tweede zorg betreft de gevolgen van de Chinese expansiedrift voor het milieu, mensenrechten, bestaande handelsafspraken, regelgeving en politieke verhoudingen. Wat zal China terug verwachten van de ontsloten landen in ruil voor de gerealiseerde infrastructuur?

De route van OBOR. Beeld de Volkskrant

Het staat buiten kijf dat China, net als de andere landen langs de route, economisch zal profiteren van verbeterde verbinding met de rest van de wereld. Ook voor West-Europa, de Rotterdamse haven bijvoorbeeld, liggen er volop kansen. Als men er tenministe in slaagt de diepgewortelde scepsis en het wantrouwen jegens China te laten varen.

Juist nu traditionele handelsrelaties zoals die met VS en Groot-Brittannië onder druk staan en ook elders in Europa protectionisme toeneemt, is het verstandig aan te sluiten bij kansrijke ontwikkeling vanuit andere hoeken van de wereld. Bovendien is dat de enige manier om een corrigerende invloed uit te kunnen oefenen op de sociale en ethische thema's waaraan het Westen zoveel waarde hecht.

Lees meer

Met een netwerk van land- en zeeroutes door zeker 60 landen wil China de wereldhandel in zijn greep krijgen. Verontrustend? Niet volgens de 28 staatshoofden die 14 mei in China een speciale top bijwonen. (+)

Toen in april de eerste Chinese trein het station van Hamburg binnendenderde, stelde de Duitse minister van Transport dat deze trein de weg bereidde voor een nieuwe Zijderoute. Is dit iets om blij om te zijn? (+)

Voor dit door China gepresenteerde godsgeschenk moet veel, zo niet alles, wijken. Dit is goed te merken in buurland Laos.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden