Nieuwe tv met oude formules

Monica Galer, de prille directeur van Holland Media House (onderdeel van HMG), ziet volop nieuwe kansen voor haar tv-productiemaatschappij. 'Bot past beter bij Nederlanders.'..

HET komt vaker voor dat een Argentijns meisje blijft hangen aan een Nederlandse jongen, en aldus in de polder terechtkomt. Dat gebeurde ook Monica Galer (51), sinds de zomer directeur van Holland Media House (HMH), de productiemaatschappij van Holland Media Groep. Zij moet het bedrijf nieuw elan geven, nu het net is gefuseerd met de Nederlandse vestiging van Pearson Television.

De fusie moet een nieuwe fase inluiden voor Holland Media House. HMH werd opgericht toen Veronica uit het publieke bestel stapte en zich aansloot bij de Holland Media Groep, waar RTL 4 en RTL 5 al in zaten. De productiemaatschappij leek sterk genoeg om een grootmacht in Nederland te worden. Immers, welke andere commerciële productiemaatschappij had de beschikking over drie eigen zenders?

Maar HMH floreerde niet. De productiemaatschappij bleek niet genoeg interessante ideeën te produceren. De vorige directeur van Holland Media Groep, Pieter Porsius, geloofde niet in een eigen productiemaatschappij en trachtte het bedrijf te verkopen. Hij slaagde daar niet in. Daarom besloot hij HMH langzaam af te breken. De val van Porsius kwam nog net op tijd om een complete onttakeling van HMH te voorkomen.

De fusie van twee televisiereuzen, zomer vorig jaar, bracht HMH een nieuw perspectief. CLT-UFA, moedermaatschappij van de Holland Media Groep (en alle RTL-zenders in Europa), nam het Britse Pearson Television over, een van de grootste productiehuizen in Europa. Galer: 'In feite was dat het besluit van CLT-UFA om zich ook op programma's te gaan richten. Tot dat moment was het bedrijf in de eerste plaats gericht op zijn zenders.'

Voordat Porsius HMH op de schop nam, telde het bedrijf zo'n veertig koppen. Nu, inclusief de medewerkers van Pearson, nog zeventien.

HMH kan niet bogen op een glorieus verleden met megakrakers, zoals concurrent Endemol. Barend & Van Dorp werd bij HMH geproduceerd, Telekids en Eigen Huis en Tuin ook, maar onder Porsius werden deze programma's bij andere productiemaatschappijen ondergebracht. Er wordt nu nog wat paardensport geproduceerd voor RTL 5, voor Veronica werd onlangs de Mega Music Dance Experience geregistreerd, en er is het reality-programma 112 Weekend . HMH moet weer een volwaardige productiemaatschappij worden.

Galer begon haar carrière in 1972 in Nederland bij Film International, waar ze elf jaar werkte als programma-inkoopster. Daarna was ze twee jaar filminkoopster bij The Movies, de Amsterdamse filmdistributeur. In 1989 kwam ze in dienst bij John de Mol Producties, waar ze de buitenlandse in- en verkoopactiviteiten opzette. Na de fusie met Van den Ende leidde ze drie jaar de buitenlandse verkoop van Endemol.

Ze ging naar Londen om twee jaar bij All American Freemantle te werken, ook in de programmaverkoop. Maar toen die maatschappij aan Pearson Television werd verkocht, hield ze Londen snel voor gezien.

Galer vertrok naar Telemage in Parijs, en in maart vorig jaar naar CLT-UFA in Luxemburg. Vervolgens stapte ze over naar dochtermaatschappij Holland Media Groep in Nederland. 'Nederland is, om er te leven, het leukste land dat ik ken. Het leven wordt hier zo makkelijk gemaakt, dat je al je energie kunt stoppen in dingen die je leuk vindt.' Het nieuwe leven van HMH is al voorzichtig begonnen. Zo draait sinds enkele weken op vrijdag bij RTL 4 Het Wakende Oog, een HMH-product over de macht van de wakende camera. Binnen enkele maanden komt er bij Veronica een nieuw programma over uitgaan voor jongeren.

Galer is ook bezig met een Nederlandse versie van The Weakest Link, een spelletje dat op de BBC furore heeft gemaakt. Het spelletje wordt gespeeld door twee teams, maar de leden van het winnende team moeten uiteindelijk ook tegen elkaar spelen. Door die formule ontaardt The Weakest Link in een serie intriges, gekuip en gluiperigheden die het programma in Groot-Brittannië geweldig populair hebben gemaakt. De Nederlandse variant zal in april of mei beginnen. 'Maar de Nederlandse versie moet niet meedogenloos zijn, zoals de Engelse. Eerder bot, denk ik. Dat past beter bij Nederlanders.'

Voor Galer is het grote winstpunt van de fusie tussen Pearson en CLT-UFA dat zij de beschikking krijgt over de complete bibliotheek met formats, oftewel programmarecepten. 'Pearson heeft in zijn catalogus Amerikaanse spelletjes van meer dan veertig jaar oud. De concepten worden in allerlei landen uitgebaat, maar nu, na veertig jaar, komen ze er ook weer mee in Amerika. Daar is een hele generatie die die spelletjes nog niet heeft gezien.'

Maar het interessantst vindt ze Pearsons bibliotheek met drama. 'Drama, tenminste lokaal drama, is op tv altijd al het best bekeken. Maar het is wel duur en ingewikkeld om te maken, en je moet de goede mensen hebben. Daarom is dat niet onze eerste prioriteit. We zullen eerst met de bewezen formules werken, want we moeten onze geloofwaardigheid bewijzen bij de zenders en bij het publiek.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden