nieuws Duitse Spoorwegen

Nieuwe trein moet reistijd Berlijn-Amsterdam verkorten en biedt meer comfort

De Duitse spoorwegen gaan nieuwe treinen inzetten tussen Berlijn en Amsterdam die de reistijd met ongeveer een half uur verkorten. Het is de bedoeling dat de treinen – van Spaanse makelij – eind 2023 voor het eerst zullen rijden. Nu nog duurt de reis meer dan 6 uur; die tijd moet worden teruggebracht tot 5 uur en 50 minuten.

Model ECx, de trein die tussen Berlijn en Amsterdam moet gaan rijden. Beeld Deutsche Bahn AG

De Deutsche Bahn (DB) en de Spaanse fabrikant Talgo hebben deze week in Berlijn het prototype van de langeafstandstrein ECx gepresenteerd. Behalve een kortere reistijd staat passagiers ook meer comfort te wachten. Zo is er Wifi, ruimte voor grote bagage en fietsen, en betere toegankelijkheid voor reizigers in een rolstoel. ‘Zij kunnen in de toekomst zelfstandig aan boord komen’, aldus DB-chef Richard Lutz. 

De huidige treinen op het traject Amsterdam-Berlijn beschikken nog over veel coupé’s met beperkte beenruimte. De bistro, gekoppeld aan de eersteklas, wordt gehandhaafd.

De tijdswinst is vooral te danken aan het feit dat er geen locomotieven meer verwisseld hoeven te worden in Bad Bentheim, zo’n 20 kilometer ten noordoosten van Enschede. De DB is naar eigen zeggen in onderhandeling met de Nederlandse Spoorwegen over een verdere reductie van de reistijd. Het zijn volgens experts moeilijke gesprekken omdat een deel van de tussenstations moet worden ‘geschrapt’, wat in de betrokken gemeenten op veel weerstand stuit.

In eigen land is er in toenemende mate kritiek op de DB, zowel vanuit de politiek als onder reizigers. Het commentaar richt zich vooral op veelvuldige vertraging en een gebrekkige dienstverlening op stations. Ook vallen veel treinen uit door technische mankementen. 

Leverancier

Het overgrote deel van de treinen op het netwerk in Duitsland is gebouwd door Duitse bedrijven (Siemens) en bedrijven met vestigingen in het land (waaronder het Canadese Bombardier).

Mede onder politieke druk is de DB op zoek gegaan naar een buitenlandse leverancier. Het Spaanse Talgo is opgetogen over de Duitse bestelling van maximaal honderd treinen, die elk bestaan uit zeventien rijtuigen. ‘We leveren het beste product voor de beste prijs aan een van de meest veeleisende klanten ter wereld: de DB’, aldus topman José María de Oriol Fabra. Met de leverantie van de eerste 23 treinen is een bedrag van 550 miljoen euro gemoeid.

De Talgo’s zullen ook in eigen land gaan rijden op toeristische bestemmingen ‘van de Alpen tot de Noordzee’, aldus de DB. Langeafstandstreinen vervoeren in Duitsland jaarlijks meer dan 140 miljoen passagiers. Het aantal groeit gestaag.

Presentatie van de nieuwe trein van Deutsche Bahn die naar Amsterdam moet gaan rijden met Richard Lutz (links), directeur van Deutsche Bahn en Jose Maria de Oriol Fabra (midden). Beeld Britta Pedersen/dpa-Zentralbild/
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden