nieuws spoorwegen

Nieuwe trein Breda-Groningen haalt 200 km/u – in theorie

De NS gaat vanaf 2023 nieuwe treinen inzetten die een topsnelheid kunnen bereiken van 200 kilometer per uur. De nieuwe treinen gaan onder andere rijden van Breda, via Amsterdam, naar Groningen.

De nieuwe intercity Beeld NS / Quintus Vosman

Daarmee zou in theorie de reistijd van en naar het noorden flink kunnen worden bekort. Dat is al jaren een breed gekoesterde wens van de Spoorwegen, de politiek en lokale bestuurders. Praktisch probleem: het spoor tussen Amsterdam en Groningen is daar – met uitzondering van de Hanze-lijn tussen Lelystad en Zwolle – niet geschikt voor. Op het grootste deel van het traject kunnen treinen maximaal 140, of zelfs 120, rijden.

Een rit van Amsterdam naar Groningen duurt nu nog minstens twee uur en vijf minuten. Dat zou in 2030 een half uur korter moeten zijn. De treinen zouden straks die snelheid aankunnen, maar het spoor moet op grote delen nog worden aangepast. 

Nieuwe investeringen

De NS hoopt nu op investeringen van de overheid om het spoor hogesnelheidproof te maken. ‘Wij investeren in meer snelle treinen en hopen dat dit voor Nederland reden is om extra te investeren in meer snelle spoorlijnen’, zegt president-directeur Roger van Boxtel van de NS. Dat kan wat de NS betreft door het bestaande spoor aan te passen, maar ook door het aanleggen van een nieuwe lijn, die dan via Lelystad en Drachten doorrijdt naar Groningen. Daarbij worden Zwolle en Assen overgeslagen.

In de toekomst zullen de hogesnelheidstreinen niet meer rijden via Amsterdam Centraal, maar via station Amsterdam-Zuid. Om dat mogelijk te maken wordt dat station nu verbouwd. Daarnaast gaan de voorzieningen voor het ov bij Schiphol op de schop, een investering van 237,5 miljoen euro. Er wordt 10 miljoen euro gestoken in maatregelen om de Schipholtunnel te optimaliseren, zo maakte het kabinet gisteren bekend.

Zo ontstaat er op Centraal ruimte voor een metroachtige verbinding met Schiphol, die acht keer per uur moet gaan rijden. Reizigers die uitstappen op station Zuid kunnen dankzij de Noord-Zuidlijn alsnog makkelijk de stad in.

De NS gaat de nieuwe treinen, de ICNG, ook inzetten op het traject Den Haag-Eindhoven. De nieuwe trein heeft stopcontacten en usb-aansluitingen bij elke zitplaats.

Voor alle forenzen: zo maak je de reis iets draaglijker
In Nederland vindt elke ochtend een kleine exodus plaats van mensen die naar hun werk reizen. Wat komt er kijken bij forenzen en hoe maak je de reis zo aangenaam mogelijk? 

Een (oude) intercity op het station van Amsterdam. Beeld ANP
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden