Nieuwe topman Volkswagen heeft lastige missie

Ferdinand Piëch, de automanager van de eeuw, gaat met pensioen bij Volkswagen. Aan zijn opvolger de onmogelijke taak het beter te doen....

Ferdinand Piëch, bestuursvoorzitter van Volkswagen, draagt de macht over aan de enige man van wie hij ooit verloren heeft. Bernd Pischetsrieder, die in 1998 als topman van BMW het automerk Rolls Royce uit de handen van Piëch griste, nam dinsdag tijdens de presentatie van de jaarcijfers het roer over.

Het moet voor Piëch, die eind 1999 werd uitgeroepen tot 'automanager van de eeuw', niet eenvoudig zijn geweest een waardige opvolger te vinden. De 64-jarige topman heeft Volkswagen in negen jaar tijd met harde hand omgevormd van een zwaar verliesgevende onderneming naar een gezond en bloeiend bedrijf. En Piëch heeft altijd gezegd dat zijn opvolger het nog beter moet doen.

De 54-jarige Pischetsrieder lijkt daar niet direct toe in staat. Hij moest begin 1999 weg bij BMW, omdat hij er niet in slaagde een eind te maken aan verliezen bij het Britse Rover. Wel is hij net als Piëch ingenieur en heeft hij, wederom net als Piëch, een beroemde auto-ontwerper in de familie. Piëch is de achterkleinzoon van Ferdinand Porsche, de ontwerper van de Volkswagen-Kever en grondlegger van Porsche. Pischetsrieder is de achterneef van Alec Issigonis, die voor het ontwerp van de Mini tekende.

Piëch laat op het eerste gezicht een stevig bedrijf achter. Ook in 2001 slaagde hij erin de nettowinst verder op te voeren, met 12 procent naar 2,9 miljard euro bij een omzet van 88,5 miljard euro. Pischetsrieder beloofde dapper dat hij dat resultaat in 2002 minimaal zal evenaren, maar dat zal niet eenvoudig worden. De eerste maanden van dit jaar zijn weinig hoopgevend. Het Volkswagenconcern verkocht 6,5 procent minder auto's, waar de markt met slechts 3,9 procent kromp.

Dat komt vooral doordat de modellen van Volkswagen, nog steeds goed voor 40 procent van de concernwinst, aan het eind van hun levenscyclus zijn. Om het merk een impuls te geven, presenteerde Piëch eind 2001 de Volkswagen Phaeton: een luxe wagen die de concurrentie aan moet gaan met BMW en Mercedes en een slordige 75 duizend euro gaat kosten. Volgens analisten is de introductie slecht gepland. In Duitsland is de markt voor luxe-auto's met 16 procent gekrompen.

Maar er zijn meer problemen. Onder Piëch heeft Volkswagen de productie van Seat, Skoda, Volkswagen en Audi voor een groot deel samengevoegd. Het leverde een aanzienlijke kostenbesparing op. Maar het gevolg is dat de merken steeds meer op elkaar gaan lijken. De Volkswagen Polo, de Seat Ibiza en de Skoda Fabia zijn daardoor bijvoorbeeld nagenoeg identiek. De angst bestaat dat consumenten massaal zullen overstappen op de goedkopere Skoda.

Om de merken duidelijker te profileren heeft Volkswagen eind vorig jaar besloten, het concern op te delen in twee vrijwel onafhankelijke clusters. De merken Audi, Seat en Lamborghini vormen het cluster 'sportief'. Volkswagen, Skoda, Bentley en Bugatti komen in het cluster 'conservatief'.

Het is aan Pischetsrieder om van deze strategie een succes te maken. Piëch vertrekt om met zijn jacht een reis om de wereld te maken. In etappes, dat wel, want eens in de twee weken komt hij terug om namens de raad van toezicht te kijken of Pischetsrieder het wel goed genoeg doet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden