Nieuwe tegenslag voor Uber: Londen trekt vergunning taxibedrijf in

Uber heeft een zware klap moeten incasseren. Het toch al geplaagde Amerikaanse bedrijf verliest eind deze maand zijn vergunning om zijn taxidiensten te mogen aanbieden in Londen.

Laurens Verhagen
Protest tegen Uber in Londen Beeld epa
Protest tegen Uber in LondenBeeld epa

De toezichthouder op het openbaar vervoer in de Britse hoofdstad vindt dat het bedrijf achter de gelijknamige taxi-app onvoldoende verantwoordelijkheid neemt voor zaken die de openbare orde en veiligheid aangaan. Zo zou Uber niet altijd melding maken van zware misdrijven. Ook heeft Transport for London (TfL) twijfels over de manier waarop sommige chauffeurs aan gezondheidsverklaringen zijn gekomen.

Ook noemt TfL specifiek de zogenoemde Greyball-software die Uber zou gebruiken. Dit is een app met nepchauffeurs die het bedrijf gebruikte om toezichthouders om de tuin te leiden op locaties waar de taxidienst niet actief mag zijn. De toezichthouder zegt nu dat Uber er niet in is geslaagd om voldoende uitleg over Greyball te geven. Gezien de ernst van al deze overtredingen komt Uber niet langer in aanmerking voor een vervoersvergunning, die eind deze maand afloopt. Burgemeester Sadiq Khan steunt het besluit van TfL. 'Alle bedrijven moeten zich aan de regels houden en voldoen aan de hoge eisen die wij stellen, vooral waar het gaat om de veiligheid van klanten', zo schrijft hij in een verklaring. Vakbonden dringen al langer aan op maatregelen tegen indringer Uber en zijn dan ook blij met de beslissing. Conservatieve politici beschuldigen de socialist Khan echter van ouderwetse staatscontrole en het tegengaan van innovatie en keuzevrijheid.

Uber gaat tegen de beslissing in beroep. Het bedrijf is sinds 2012 actief in Londen en heeft naar eigen zeggen veertigduizend chauffeurs in Londen werken, terwijl maar liefst 3,5 miljoen Londenaren de app zouden gebruiken. Tom Elvidge, baas van Uber Londen, zegt in een verklaring dat al deze mensen 'verbijsterd' zullen zijn. Volgens hem hebben de burgemeester en de toezichthouder met het intrekken van de vergunning gehoor gegeven aan de eisen 'van een kleine groep mensen die de consumentenkeus willen beperken'. Als de beslissing standhoudt, zullen veertigduizend chauffeurs hun baan verliezen en zullen Londenaren verstoken blijven van gebruiksvriendelijk en betaalbaar transport, aldus Elvigde.

De beslissing van de Londense toezichthouder past in de recente trend waarbij de vroegere lievelingen van de deeleconomie te maken hebben met toenemende kritiek van zowel regelgevers als - in het geval van Airbnb - het publiek. Die luidt dat Uber en Airbnb zich laten voorstaan op hun hippe deelimago, maar in de praktijk gewoon hyperkapitalistische bedrijven zijn die lak hebben aan regels en bestaande economieën en woonwijken ontwrichten. Met name de groei van Uber is zo hard gegaan dat het bedrijf het afgelopen jaar van crisis naar crisis navigeerde.

Uber is dan ook nergens onomstreden. Ook in Londen zijn Uber-chauffeurs aangevallen door traditionele taxichauffeurs die Uber beschuldigen van broodroof. Uber botst regelmatig met de autoriteiten. Maar hier ging het tot nu toe vooral om de dienst UberPOP, zegt hoogleraar innovatie Koen Frenken van de Universiteit Utrecht. UberPOP is de dienst voor chauffeurs zonder licentie. 'Buiten Europa is die dienst heel succesvol. Zo is Uber er in zijn thuisland in geslaagd in diverse staten de regelgeving aan te passen. Het Europees Hof heeft echter gezegd: Uber is een taxibedrijf en moet aan lokale taxiwetten voldoen.' Dat nu ook de vergunning voor Ubers reguliere taxidienst wordt ingetrokken, noemt Frenken 'verrassend, maar waarschijnlijk wel te repareren als ze maar aan de regels willen voldoen'. In Denemarken heeft Uber zich echter al teruggetrokken, nadat strengere taxiwetten werden ingevoerd. In Londen blijft de app werken tijdens de beroepsprocedure.

Lees hier over de acht plagen die Uber troffen

Taxidienst Uber lijkt in een ongecontroleerde slip geraakt: beschuldigingen van seksuele intimidatie, bedrijfsspionage, een topman die zijn temperament niet de baas is - het onder technologievorsers eens zo populaire bedrijf heeft in korte tijd veel van zijn glans verloren. Lees dit artikel over de acht plagen die Uber hebben getroffen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden