‘Nieuwe technologie is fascinerend’

Boris Hololtcheff (40)Bedrijf: MedicoreSinds: 2000Nu: 110 medewerkers..

Zijn succesverhaal was eigenlijk een toevalstreffer, vertelt Boris Hololtcheff (40), sinds vier jaar directeur van Medicore. Na zijn studies hotelmanagement en bedrijfskunde had hij een tijd lang zijn eigen restaurant en een internetbedrijf, dat hij op z’n 32ste verkocht aan Lost Boys. Maar het was pas toen hij in dienst was van een netwerk van zorginstellingen dat zijn bedrijfsplannen echt een vlucht namen.

‘De instelling waar ik werkte, wilde op een gegeven moment terug naar hun core business. Zij konden ons eigenlijk niet meer betalen. Toen ben ik met een collega Medicore begonnen. Maar de zorginstelling wilde nog wel specifieke software. Zo zijn zij onze eerste klant geworden. Dat is natuurlijk geluk hebben: je begint een bedrijf en hebt meteen een grote klant binnen.’

Sindsdien verkopen ze hun softwarepakket niet alleen aan privéklinieken, maar ook aan vele andere zorginstellingen. ‘Je hoeft tegenwoordig niet per se naar een groot ziekenhuis als je een knieoperatie nodig hebt. Alleen kunnen deze privéklinieken niet hetzelfde softwarepakket gebruiken als een ziekenhuis. Een groot softwarepakket is te duur en een deelpakket werkt ook niet goed. Met ons product richten wij ons op een nichemarkt, dat is de truc. Omdat kleine klinieken sinds zes jaar flink in opkomst zijn, kunnen wij snel meegroeien als bedrijf.’

Tot nu toe groeit Medicore elk jaar met 100 procent. Sinds 2006 hebben ze ook een vestiging in Barcelona en óók een aantal ziekenhuizen gebruikt nu hun software. ‘Wij maken producten die volledig gebaseerd zijn op internettechnologie. Daardoor kun je verschillende partijen makkelijker met elkaar laten praten. Bijvoorbeeld: de huisarts verwijst jou door naar de orthopeed. Dan moet jij meestal zelf naar het ziekenhuis bellen voor een afspraak. Binnenkort kan de huisarts direct via internet een afspraak inplannen. Als je werkt met nieuwe technologie, zoals wij, zie je meteen een duidelijke verbetering voor de gebruikers. Dat maakt het fascinerend.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden