Nieuwe records voor Volkswagen, met dank aan Porsche en Audi

De luxemerken van het Duitse autoconcern Volkswagen hebben nieuwe records in de boeken gezet. De verkoop van Porsche en Audi is vorig jaar gestegen met respectievelijk 15 en 8 procent. Dat heeft het concern donderdag bekendgemaakt. Woensdag meldde Bentley, ook onderdeel van Volkswagen, al topverkopen.

AMSTERDAM - De Volkswagen Groep, het moederbedrijf van onder meer Volkswagen, Audi, Skoda, Seat en Porsche, wil in 2018 de grootste autoproducent ter wereld zijn. Vooral Audi ligt goed op schema. Met de verkoop van 1,58 miljoen auto's in 2013 ligt het bedrijf uit Ingolstadt twee jaar voor op de doelstelling die het zichzelf heeft gesteld: 1,5 miljoen auto's verkopen in 2015. De onderneming profiteerde niet alleen van een sterke vraag naar de A3, ook de terreinwagens van de Q-serie waren vorig jaar in trek.


Audi mikt voor het einde van dit decennium op een verkoop van twee miljoen wagens. Vorige maand maakte het bedrijf bekend tot 2019 22 miljard euro te zullen uittrekken voor de ontwikkeling van nieuwe modellen en technologie en het vergroten van de productiecapaciteit. Audi is na de Duitse aartsrivaal BMW 's werelds grootste producent van luxeauto's.


Bij Porsche, dat vorig jaar 162.145 auto's wist te slijten, heeft vooral de Cayenne het goed gedaan. Van deze terreinwagen werden er ruim 84 duizend verkocht. Van de populaire Porsche 911 werden ongeveer 30 duizend exemplaren verkocht. Ook de vernieuwde modellen van de Boxster en de Cayman deden het goed.


Het bedrijf uit Stuttgart komt in april met een nieuwe compacte terreinwagen, de Macan. Porsche-topman Matthias Müller heeft daar hoge verwachtingen van en voorziet dat er 50 duizend stuks per jaar van verkocht gaan worden. In totaal rekent Müller op een verkoop van meer dan 200 duizend auto's in 2015 of 2016.


In Nederland ging het vorig jaar minder goed met Porsche. In totaal werden er 848 nieuwe auto's verkocht, een daling van 10 procent vergeleken met het jaar daarvoor. Vooral de 911, de Cayenne en de Panamera deden het minder goed. Volgens een woordvoerster van de importeur van de Duitse auto komt de daling van vorig jaar doordat 2012 'een extreem goed' jaar was.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden