Nieuwe Pers heeft abonnees hard nodig

In het eerste half jaar na oprichting heeft het journalistiek initiatief De Nieuwe Pers (DNP), de doorstart van gratis dagblad De Pers, 3.500 abonnementen verkocht. Daaronder vallen ook maandabonnementen die niet verlengd zijn. Om rendabel te zijn, is wel een flinke stijging nodig, zegt directeur Jan-Jaap Heij.

AMSTERDAM - Heij had twee doelstellingen geformuleerd voor het einde van het jaar. '2.000 abonnementen verkopen en 2.000 vaste abonnees hebben', zegt Heij. 'Het eerste is al gelukt. Het aantal vaste abonnees, lezers die drie keer een maandabonnement of langer afsluiten, zit nu op ongeveer 1.500.' Het verloop van lezers die na een maandabonnement opzeggen, is zo'n 20 procent, zegt Heij. 'Dat zijn meestal mensen die één specifiek stuk willen lezen. Het merendeel van de abonnees sluit nu een halfjaarabonnement af. De opbouwperiode duurt nog zeker twee jaar, maar we liggen op koers.'


In februari trok DNP internationaal aandacht met een baanbrekend verdienmodel: lezers kunnen zich abonneren op het individuele kanaal van een journalist. Een innovatie die goed past in de trend dat journalisten hun eigen merk zijn, oordeelden critici. Meteen na de lancering raakten de servers door drukte overbelast.


DNP heeft momenteel 24 aparte kanalen, daarnaast is er een gratis permanent liveblog. Een maandabonnement op een journalist naar keuze kost 1,79 euro, om het geheel te lezen betaal je 4,99 euro. Onder anderen Arnold Karskens, Roos Schlikker en Dirk Koppes hebben een eigen kanaal. DNP doet geen mededelingen over hoeveel abonnees een auteur heeft. Heij: 'Het aantal abonnees per kanaal loopt uiteen van 3 tot 150.'


Geen van de auteurs kan leven van de inkomsten van DNP. 'Dat is nooit de bedoeling geweest', zegt Heij. 'Dit is één van de tien dingen die een freelancer moet doen om in zijn levensonderhoud te voorzien.' De meeste journalisten publiceren een à twee stukken per week op hun kanaal.


Gemiddeld verschijnen er per dag ongeveer acht stukken op DNP. Om die te lezen, kun je binnenkort een dagpas kopen. De prijs is nog niet bekend, maar het wordt 'minder dan een euro', aldus Heij.


Wekelijks melden vijf tot tien nieuwe auteurs zich bij DNP. Als zij 25 mensen bereid vinden om zich te abonneren, mogen ze een eigen kanaal. Heij: 'Ik kan tegenwoordig de reorganisaties bij grote mediabedrijven voorspellen. Vlak voordat er een persbericht uitgaat, krijg ik nieuwe aanmeldingen van journalisten die al weten dat ze hun baan gaan verliezen.'


In de komende weken wordt een vernieuwde site gelanceerd, met een responsive design geschikt voor alle apparaten, dus zowel computer, tablet als smartphone. Tevens wordt er met vijftien nieuwe auteurs gepraat, wier kanalen binnenkort worden gepresenteerd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden