Nieuwe outfits

De serie was beter, veel, veel beter, maar voor de echte liefhebbers is de eerste Sex and the City-film ook nog wel te verteren. Het was in elk geval, vier jaar na afloop van de serie, een nieuwe kans om je te verlustigen aan de uitzinnige outfits, de chique tassen en de peperdure designerschoenen van hoofdpersoon Carrie en haar vriendinnen. Al verkleden de dames zich in deze film dermate vaak dat je je onwillekeurig afvraagt wat Chanel, Gucci, Manola Blahnik, Louis Vuitton e tutti quanti hebben neergelegd voor hun aanwezigheid in de 2,5 uur dat Sex and the City duurt.


Voor het verhaal hoef je niet te kijken. Waar de serie de tijdgeest haarscherp aanvoelde, en een nieuwe generatie (New Yorkse) vrouwen liet zien die succesvol, gevat en onafhankelijk was, en zonder gewetensbezwaren haar zin in winkelen en seks bevredigde, is de film onbedaarlijk tuttig.


Carrie wil trouwen met haar mister Big, maar die krijgt twijfels. En uiteindelijk komt alles goed. Het vervolg, uit 2010, is nog veel erger.


Sex and the City (Michael Patrick King, 2008)


Net 5, 20.30-23.25 uur.


Ransom

(Ron Howard, 1996) Als de zoon van een rijke luchtvaartbaas (Mel Gibson) wordt ontvoerd, en een ruil van kind tegen losgeld mislukt, slaat hij de adviezen van de FBI en van zijn vrouw in de wind en besluit zelf de zaak op te lossen. Hij looft de miljoenen die eerst als losgeld waren bedoeld uit als beloning voor degene met de gouden tip. Sterke thriller met een mooie schurkenrol van Gary Sinise (inmiddels ook bekend van de tv-serie CSI: NY).


Veronica, 22.20-00.40 uur.


The Devil and Daniel Johnston

(Jeff Feuerzeig, 2005) Documentaire over singer-songwriter Daniel Johnston, de labiele en manisch-depressieve muzikant en tekenaar (1961), die door Kurt Cobain werd verafgood en Tom Waits en Beck tot zijn bewonderaars mag rekenen. De film maakt dankbaar gebruik van de vele honderden cassettebandjes en video-8-films die Johnston vulde met dagboekachtige monologen, maar ook met stiekeme opnamen van bijvoorbeeld ruzies met zijn vrome moeder Mabel. Feuerzeig is overduidelijk begaan met het onderwerp van zijn film, maar brengt ook diens duistere kanten in beeld, en verhult niet dat Johnston soms gewelddadig kan zijn - hij sloeg zijn manager met een loden pijp en joeg een bejaarde dame zoveel angst aan dat ze van een balkon sprong en beide enkels brak.


Canvas, 00.00-01.50 uur.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden