NieuwsNieuwe baas NS

Nieuwe NS-baas, Marjan Rintel, neemt een bedrijf over dat schudt op zijn grondvesten

De Nederlandse Spoorwegen hebben hun nieuwe president-directeur binnenshuis gevonden. Marjan Rintel, sinds november 2014 in dienst van het bedrijf, volgt Roger van Boxtel op, voor wie het er na vijf jaar op zit.

Marjan Rintel (R) en Roger van Boxtel (L), beide lid van de raad van bestuur van de NS, tijdens de presentatie van de jaarcijfers.Beeld ANP

De 121 duizend tv-kijkers die maandagavond afstemden op de NPO-documentaire Missie NS hebben daar onbewust een glimp opgevangen van de nieuwe president-directeur van het grootste vervoersbedrijf van Nederland. De Nederlandse Spoorwegen maakten dinsdag bekend dat Marjan Rintel (52) per 1 oktober aantreedt als opvolger van Roger van Boxtel.

Rintel komt aan het hoofd te staan van het grootste vervoersbedrijf van Nederland, met tot voor kort elke dag 1,3 miljoen reizigers. Ze erft ook een bedrijf dat zwaar te lijden heeft onder de coronacrisis. Nadat in maart de lockdown van kracht werd slonk het aantal reizigers tot 110 duizend per dag.

Het treinverkeer is inmiddels weer op gang gekomen, maar door de anderhalvemetermaatregel is maar 40 procent van de capaciteit (lees: stoelen) beschikbaar. Dat zal zo blijven tot ver in 2021, vreest de NS, tot er een vaccin is dat de bevolking wapent tegen het virus. Tot 2025 vreest het bedrijf ruim 4,7 miljard euro aan inkomsten mis te lopen, omdat zijn klanten geen baan meer hebben, meer gaan thuiswerken of vanwege smetvrees met de auto gaan.

Hoe rooskleurig is de wereld nog in Missie NS, waarin de marketingafdeling zich vrolijke voorstellingen maakt over de perfecte customer journey. Rintel is te zien in een veelzeggend fragment, vastgelegd tijdens de jaarlijkse peptalk voor het topkader. ‘Onze reiziger wil echt wat anders. Die vult zingeving in het leven op een andere manier in. Daar zullen wij ons zelf opnieuw op moeten uitvinden’, zegt de directeur operatie. Rintel zal zich de toekomst anders hebben voorgesteld. De NS zal zich als een kleiner bedrijf moeten uitvinden. Het is de vraag hoeveel van de 20 duizend arbeidsplaatsen in Nederland gespaard zullen blijven.

Met de keuze voor Rintel speelt de NS op safe. Ze is sinds november 2014 in dienst van de NS. Hiervoor bekleedde ze vijftien jaar lang tal van functies bij KLM, onder andere als directeur marketingstrategie, en bij Schiphol Group. Rintel rondde in de jaren negentig een studie bedrijfskunde af aan de Rijksuniversiteit Groningen. ‘Met Marjan kiezen we voor een bestuurder die het bedrijf, haar medewerkers en de reiziger tot in de haarvaten kent’, zegt Gerard van de Aast, voorzitter van de raad van commissarissen, over de voordracht. 

Zover bekend ging het ministerie van Financiën, de enige aandeelhouder van de NS, zonder morren met de benoeming akkoord. ‘Een vrouw aan het roer, dat is wel bijzonder in de wereld van het openbaar vervoer’, signaleert directeur Freek Bos van de reizigersvereniging Rover.

Rintels voorganger, oud-minister Roger van Boxtel, trad in 2015 aan als interimbestuurder, nadat de toenmalige president-directeur Timo Hughes het veld had moeten ruimte op verdenking van corruptie in de strijd om de concessie voor het openbaar vervoer in Limburg. Hughes werd later volledig vrijgesproken. Tussenpaus Van Boxtel kreeg twee keer een verlenging van zijn contract.

Oud-minister, oud-Kamerlid en oud-senator Van Boxtel is een politiek dier, die weet hoe de hazen in Den Haag lopen. Voor Rintel, gepokt en gemazeld in het bedrijfsleven, zwaaien de deuren van beleidsmakers misschien minder vlot open. Maar de grootste hobbel is twee weken al geslecht. Toen besloot het kabinet om na 2024 de exploitatie voor het hoofdrailnet voor tien jaar opnieuw onderhands aan de NS gunnen in plaats van die Europees aan te besteden. Better the devil you know, klonk het in Den Haag. Dat geldt kennelijk ook voor Marjan Rintel.

Lees verder

Corona vergt bij NS vijf jaar herstel: pas in 2025 weer op het niveau van 2019
De coronacrisis eist een zware tol van de Nederlandse Spoorwegen. Tot 2025 vreest het bedrijf ruim 4,7 miljard aan inkomsten mis te lopen. Er verdwijnen banen en de vernieuwing van het treinenpark wordt geschrapt of opgeschort.

Meldpunt: mondkapje wekt veruit meeste ergernis van reiziger in het ov
Het verplicht dragen van een mondkapje is de grootste bron van ergernis voor de reizigers nu het openbaar vervoer min of meer weer volgens de gewone dienstregeling verloopt. Dat maakt de reizigersvereniging Rover op uit de eerste inzendingen op het meldpunt corona en ov, dat dinsdag werd opengesteld.

Bij de NS ligt de focus op de ‘emotionele behoefte’ van de reiziger
Voor het eerst in zijn geschiedenis liet de NS een documentairemaker een kijkje achter de schermen nemen van het spoorbedrijf. Missie NS is een onthutsend portret geworden, met vlagen Jiskefet, die de kloof blootlegt tussen het management en de werkvloer. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden