Nieuwe nederlaag voor Schultz op de snelweg

AMSTERDAM - Automobilisten kunnen in elk geval nog zes weken met 100 kilometer per uur over de Amsterdamse ring rijden. Dat is de tijd die minister Melanie Schultz (VVD) van Infrastructuur heeft gekregen om haar eerder ingevoerde snelheidsverhoging opnieuw te onderbouwen.


Haar oorspronkelijke argumenten werden vrijdag door de rechtbank in Amsterdam van tafel geveegd, 'omdat de beleving van de automobilist niet opweegt tegen de gezondheid van de omwonenden'.


De zaak was aangespannen door de gemeente Amsterdam en Milieudefensie, met als doel de in 2012 verhoogde maximumsnelheid op de A10-West ongedaan te maken. De reden: het doet niets extra voor de doorstroming en, belangrijker nog, het heeft desastreuze gevolgen voor de luchtkwaliteit.


De minister stelde in 2012 op basis van een theoretisch model dat de luchtkwaliteit toen dusdanig was verbeterd dat de maximumsnelheid best kon worden opgetrokken. Uit meetgevens van TNO en de GGD bleek in november echter dat de hoeveelheid stikstofdioxide nabij de ringweg in Amsterdam 3 tot 5 keer hoger is dan in het rekenmodel van het ministerie. Omwonenden zouden daardoor zelfs 79 dagen korter leven.


Mede op grond daarvan concludeerde de rechter vrijdag dat Schultz bij haar besluit onvoldoende onderzoek heeft gedaan naar de gevolgen. Van haar onderbouwing bleef alleen de 'beleving van de automobilist' over en dat is onvoldoende.


Het Longfonds reageerde vrijdag opgetogen en hoopt dat de minister nu helemaal afziet van de verhoging. 'Mensen met een longziekte merken van vandaag op morgen verbetering als er maar 80 gereden mag worden.'


De rechtbank in Rotterdam deed in november een vergelijkbare uitspraak. Daar vochten de gemeente, bewonersgroepen en Milieudefensie ook samen tegen de verhoging van de snelheid op de ring en besloot de rechter eveneens dat 100 kilometer per uur een te grote aanslag was op de volksgezondheid.


'In feite zegt de rechter nu voor de tweede keer dat het overheidsbeleid op verkeerde aannamen en rekenmodellen is gestoeld', stelt Ivo Stumpe van Milieudefensie. 'Dat is juridisch gezien groot nieuws. Je mag de maximumsnelheid niet verhogen als de luchtkwaliteit daardoor aantoonbaar verslechtert.' Als beide oordelen overeind blijven in hoger beroep, zegt Stumpe, schept dat een precedent voor andere trajecten.


Vooralsnog blijft het bij de ringwegen van Amsterdam en Rotterdam. Milieudefensie pleitte ervoor om ook de snelheidsverhoging op de A12 bij Voorburg ongedaan te maken, maar daar ging de rechter niet in mee. 'In Den Haag verloren we om een simpele reden', zegt Stumpe. 'In Amsterdam en Rotterdam stonden precies naast de snelweg meetpunten. Daar kon dus feitelijk worden aangetoond dat er veel meer vervuiling was dan de minister had berekend. Maar in Den Haag staat geen meetpunt.'


Minister Schultz zegt in een reactie dat ze de komende tijd zal besteden aan een betere motivatie van haar besluit.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden