Nieuwe modeacademie

The Amsterdam Fashion Academy, die volgend jaar de deuren opent in Amsterdam, wil concurreren met hogescholen.

Amsterdam krijgt er volgend jaar een modeopleiding bij: The Amsterdam Fashion Academy, een particuliere opleiding die zowel de zakelijke en commerciële kant als de designkant van de modebranche wil belichten.


Initiatiefnemer is Ingrid Mijnheer, eigenaar van een marketing- en communicatiebureau. Programmamanager Sonia van Oostveen zegt dat het idee voor een modeopleiding 'onder meer tot stand is gekomen aan de hand van internationaal onderzoek op het gebied van onderwijs en de behoefte van het bedrijfsleven'. Op de vraag welk onderzoek precies, kan Van Oostveen geen antwoord geven. 'We denken dat er ruimte is voor een opleiding die helemaal 'mode' ademt, en geen onderdeel is van een grotere hogeschool', aldus Van Oostveen, die daarmee indirect refereert aan het Amsterdam Fashion Institute (Amfi), dat onderdeel is van de Hogeschool van Amsterdam.


Amfi geeft ook les in zowel de zakelijke, commerciële kant als de designkant van mode en werkt nauw samen met Nederlandse modebedrijven als G-Star, We, Coolcat en Mexx. Van Oostveen laat weten dat The Amsterdam Fashion Academy ook wil samenwerken met het bedrijfsleven, maar een voorbeeld van een modebedrijf dat zijn medewerking verleent kan ze niet geven. Over de lesprogramma's is ook nog niets bekend. Van Oostveen is in gesprek met buitenlandse opleidingen, waaronder Esmod in Parijs, en hoopt van hen lespakketten te betrekken. Namen van docenten kan de programmamanager nog niet noemen. Begin 2013 moet worden begonnen met een 'advanced program'.


De hoogte van de collegegelden staat reeds vast: 15.600 euro voor het eerste jaar, 11.900 euro voor het tweede jaar en 7.500 voor het derde jaar. The Fashion Academy kan haar eigen tarieven vaststellen omdat het instituut buiten het officiële onderwijsbestel valt; de academie ontvangt geen overheidsgeld en is niet officieel geaccrediteerd bij de Nederlands Vlaamse Onderwijsorganisatie (NVAO).


Nederland telt momenteel zeven hbo-opleidingen en drie particuliere opleidingen op modegebied die wel binnen het officiële onderwijsbestel vallen. Vooraanstaande types in de mode zetten hun vraagtekens bij de nieuwe opleiding. 'Ik vraag me af of ze hun beloften kunnen waarmaken. Vooralsnog lijkt het me een school voor rich kids', zegt Mariëtte Hoitink, directeur van recruitment- en consultancybureau HTNK.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden