Nieuwe mode in Iran wekt bezorgdheid

Zelfs in Iran worden de zeden losser. In de hippe modezaken van Teheran wordt seks steeds vaker gebruikt als betaalmiddel....

De eigenaar van de hippe boutique vol minirokjes en topjes had het veel te druk voor een heel verhaal over HIV en aids. ‘Kom maar terug als ik klaar ben met mijn klanten’, riep hij naar de vrijwilliger die hem voorlichting kwam geven.

Dat verbaasde de vrijwilliger niets. Amir Fattahi had genoeg ervaring om te zien dat hier niet gewoon een stel kleren over de toonbank ging. De vier jonge vrouwen die in onderhandeling waren met de winkelier zouden hem seks hebben aangeboden om voor weinig geld aan de laatste mode te komen. Zo gaat dat wel vaker in de modezaken van Teheran.

In het Iran van de ayatollahs worden de zeden steeds losser. Voor- en buitenechtelijke seks komen steeds vaker voor. De regering vindt het tijd vooral de jongeren te wijzen op de gevaren van aids, want die weten daar veel minder van dan hun westerse leeftijdsgenoten. Daarom is drie maanden geleden een campagne begonnen waarbij jongeren voorlichting geven aan jongeren.

In een chique winkelcentrum in Noord-Teheran geeft meer dan één eigenaar van een boutique toe dat hem wel eens seks is aangeboden. De 23-jarige Arash zegt dat hem dat wel een keer of veertig, vijftig is overkomen. En dat de helft van de winkeliers die hij kent wel eens op zo’n aanbod is ingegaan.

Zijn leeftijdgenoot Ahmed Reza is er zo eentje. ‘Twee vrouwen kwamen mantels passen’, vertelt hij. ‘Ze vroegen om een lagere prijs en ik gaf ze de gebruikelijke korting. Maar dat konden ze niet betalen, zeiden ze. Als ik ze meer korting gaf en mijn mobiele nummer, dan zouden ze me wel van dienst zijn. Dus toen heb ik ze meer korting gegeven en kreeg ik de nummers van hun mobieltjes.’

Hij ziet inmiddels al snel of een klant zo’n soort prostituee is of niet. ‘Als zo’n vrouw naar de prijs van een kledingstuk vraagt, noem ik een veel te hoog bedrag. Dan kan ik haar lekker veel korting geven. Dan denkt ze dat ik haar mats en biedt ze me seks aan.’

De aidsvrijwilligers maken zich zorgen over deze jonge vrouwen. ‘Stel je voor dat ze met HIV besmet zijn en dat ze dan seks bedrijven met drie, vier winkeliers per dag’, zegt teamleider Fattahi. ‘De meeste winkeliers zullen zich wel bewust zijn van de risico’s, maar ze kunnen geen weerstand bieden aan de verleiding. En doorgaans is er dan geen tijd om voorzorgsmaatregelen te nemen.’

En zo vormen de winkeliers van modezaken een belangrijke doelgroep in de aidscampagne.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden