Nieuwe knelpunten verwacht bij Rottepolderplein en klaverblad Badhoevedorp Wijkertunnel maakt files vooralsnog langer

Automobilisten onderweg van Haarlem naar Amsterdam moeten na de zomer niet vreemd opkijken als ze 's ochtends langer in de file staan....

MARC VAN DEN BROEK

Van onze verslaggever

Marc van den Broek

HAARLEM

Al jarenlang loopt het verkeer vast voor de Velsertunnel op de snelweg A 9 tussen Alkmaar en Badhoevedorp. De file staat al tijden in de Top-10. In de ochtendspits wachten de auto's aan de noordkant en 's avonds staan ze stil bij de zuidelijke ingang. Het lange wachten komt door de onevenwichtige verdeling van wonen en werken in Noord-Holland. Veel mensen wonen boven het kanaal en het meeste werk is eronder.

Deze tegenstelling wordt de komende vijftien jaar groter, verwacht ir. J. Moerkerk van Rijkswaterstaat Noord-Holland. Hij is verantwoordelijk voor verkeer en vervoer in de provincie, zowel openbaar als privé. 'Er komen honderdduizend woningen bij. We verwachten vijftigduizend nieuwe banen bij Schiphol, in Amsterdam-Zuidoost en de haven Amsterdam-IJmuiden.'

Om al die mensen naar hun werk te laten reizen, is veel nodig. De nieuwe Wijkertunnel is een schakeltje in het geheel, zegt Moerkerk, waarmee de problemen niet zijn opgelost. 'De aanleg van een wegennet is als de bouw van een huis. In een huis kun je niet wonen als het in aanbouw is. Op het onvolledige wegennet rijden veel auto's. Dat gaat dus fout.' Om iets tegen de files te doen, is ogenschijnlijk voor een simpele oplossing gekozen.

Asfalt erbij. De filosofie van 'doe maar niks, laat ze maar wachten' die een jaar of tien geleden populair dreigde te worden bij Rijkswaterstaat, is verlaten. Het verkeer mag niet vastlopen, want dan loopt de economie van de BV Holland vast.

De Wijkertunnel - kosten inclusief enige kilometers nieuwe snelweg 600 miljoen gulden - is bijna naast de Velsertunnel gebouwd. Vlak voor de tunnels splitst de A 9 zich en krijgt het verkeer ruim baan onder water. De files voor het water zijn weg. Maar zoals altijd doemen ze elders weer op, en anders dan in andere gevallen ontkent Rijkswaterstaat dit niet. De taktiek lijkt subtieler. Verleg de knelpunten en de files en dan komt er na verloop van tijd vanzelf geld om iets aan de nieuwe flessenhals te doen.

De twee tunnelwegen komen een paar kilometer ten zuiden van de tunnel bij elkaar op weg naar Amsterdam. Vreemd genoeg verwacht Rijkswaterstaat daar geen nieuwe files. Dit komt doordat een deel van het verkeer in de Velsertunnel in Haarlem blijft.

Voor automobilisten uit Alkmaar op weg naar Haarlem ligt derhalve een fikse tijdswinst in het verschiet, belooft Moerkerk. Ongeveer vijftien minuten. Maar waar het verkeer uit Haarlem zich op de A 9 meldt, het Rottepolderplein, ontstaan de problemen die de komende jaren zullen toenemen. De nieuwe tunnel zuigt verkeer aan en dat loopt vast op het wegennet tussen Amsterdam en Haarlem. De gemiddelde wachttijd daar zal met enkele minuten toenemen.

'Het is jammer dat de A 9 ten zuiden van de tunnel niet is verbreed. Dat willen we graag', zegt Moerkerk. 'Het is een logische voorziening.' Rijkswaterstaat heeft plannen, maar die zijn tegengehouden door Haarlemmerliede en Spaarnwoude (tussen Amsterdam en Haarlem). Die gemeente vreest overlast als de snelweg wordt verbreed en heeft met succes bezwaar aangetekend bij de Raad van State. 'Nu moeten we voor de verbreding een langdurige procedure doorlopen.'

Na het Rottepolderplein is de ellende voor de automobilist niet voorbij. Het klaverblad Badhoevedorp is de volgende hindernis. 'Ook hier moet veel gebeuren', zegt Moerkerk. 'Er is een nieuwe weg, de verlengde Westrandweg, in voorbereiding die aftakt voor dat klaverblad. Het verkeer naar Den Haag neemt die weg. Het verkeer naar Schiphol volgt de oude route. Deze voorziening heeft een hoge prioriteit en moet in 2003 klaar zijn.'

Ook in het noorden van Noord-Holland geeft de Wijkertunnel extra files. In de avondspits zullen de rijen voor de rotonde van Alkmaar (verkeersplein Kooimeer) langer worden. Met het oog op dit vooruitzicht is 36 miljoen gulden vrijgemaakt voor de verbouwing van dat plein en de aanleg van een extra rondweg.

Het leggen van meer asfalt in de volle Randstad is niet het enige dat Moerkerk voor ogen heeft. Hij noemt de plannen met toerit-dosering, informatie aan het verkeer en centrale verkeerssturing. De twee vlak naast elkaar gelegen tunnels bieden de mogelijkheid om bij een ongeval het verkeer door de andere tunnel te sturen. Ook rekeningrijden lijkt niet ver weg te zijn in de Randstad.

Moerkerk vergeet het openbaar vervoer niet. Er komt een busbaan tussen Haarlem en Weesp, via Schiphol en Amsterdam-Zuidoost. Er komt een weg alleen voor bussen, die is om te bouwen tot een tramlijn als hij een groot succes mocht blijken. De eerste stukken zijn klaar. Ook investeert Amsterdam in een ringlijn en zijn er plannen voor een nieuwe metro. NS verdubbelen de sporen.

Het idee leeft dat er meer in wegen dan in openbaar vervoer wordt gestoken. Met cijfers toont Moerkerk aan dat dit niet zo is. 'We investeren de komende vijftien jaar ongeveer vier miljard in bus en trein, en twee tot drie miljard in het hoofdwegennet. Het nadeel is dat het werken aan het openbaar vervoer gewoon minder opvalt.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden