'Nieuwe Gucci niet in-your-face maar intellectueel sexy'

Het nieuwe modeseizoen is begonnen in Milaan. Moderedacteur Bregje Lampe doet verslag in de krant en online. Vandaag over de nieuwe identiteit van modemerk Gucci.

Alessandro Michele Beeld null
Alessandro Michele

In Milaan waren woensdagmiddag alle ogen gericht op Gucci. Daar debuteerde een nieuwe ontwerper: Alessandro Michele (42), die al jaren voor Gucci werkt en het Italiaanse modemerk nu aan een duidelijke nieuwe identiteit moet helpen. Tijdens de mannenmodeweek in januari, toen hij nog niet eens officieel was benoemd, liet Michele al een gewaagde mannencollectie zien waarin hij rigoureus brak met de klassieke Gucci codes: sex en sales.

In plaats van gespierde machomannen stuurde de ontwerper meisjesachtige en jongens de catwalk op, in zijde strikblouses en tunieken van kant. Een paar van die slungelige jongens liep nu opnieuw mee, in gezelschap van de nieuwe Guccivrouw. Ook die is totaal anders dan de Guccivrouw die Tom Ford in de jaren negentig liet zien en waarmee het merk groot is geworden. Frida Giannini, die de afgelopen twaalf jaar de creatieve leiding had, borduurde zo'n beetje voort op de stijl van Ford - al was haar kleding een stuk ingetogener en werd zij zeker in het begin vaak bejubeld omdat haar kleding zo 'lekker draagbaar' was.

Jetsetdame

Maar zoals dat gaat bij een modemerk dat hard op zoek is naar een nieuwe identiteit: alles moet nu anders. De doorkijkblouses zijn gebleven, maar de seks is eruit. De nieuwe Guccivrouw is geen opzichtig en verleidelijk geklede jetsetdame die rondhangt in Saint Tropez en Cannes, maar een bedeesd meisje dat weinig make up en een bril draagt, thuis boeken leest en op rommelmarkten een excentrieke garderobe bij elkaar sprokkelt; ze draagt een bontjas met iets te korte mouwen, geplooide leren rokken over de knie, sloffen met bont, jasjes en broeken met een bloemenprint en flinke vouwen en een alpinopet.

Het persbericht begon met een quote van de Italiaanse filosoof Giorgio Agamben en eindigde met een quote van de Franse filosoof Roland Barthes. Eigenlijk zeg dat alles: het nieuwe Gucci is niet in-your-face maar intellectueel sexy. Dat is een gewaagde zet. Maar de PR-medewerker van Gucci, die woensdagavond een etentje organiseerde om de nieuwe koers toe te lichten aan een select groepje journalisten, wist te melden dat moederbedrijf Kering rekening houdt met het feit dat een aantal bestaande klanten zich niet meer in dit nieuwe beeld kan vinden en dat Michele de ruimte krijg om Gucci op zijn manier vorm te geven. Wordt vervolgd.

null Beeld null
null Beeld null
null Beeld null
null Beeld null
null Beeld null
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden