Nieuwe geletterden stuwen oplagen kranten

Amsterdam Waar uitgevers van kranten in Amerika en Europa hun hersens kraken over de vraag hoe ze nieuwe advertentie-inkomsten kunnen genereren en waar ze nieuwe lezers vandaan moet halen, zitten hun collega's in Afrika, India, Zuid-Amerika en het Midden-Oosten met een andere vraag: hoe lang is er nog genoeg papier...

Wouter Keuning

Wie de cijfers van de World Association of Newspapers (WAN) erbij pakt, begrijpt die zorg. In India steeg de verkoop van kranten afgelopen jaar met 11 procent. Het groeipercentage voor vijf jaar kwam daarmee op 35 procent. Ook in Brazilië hoeven uitgevers zich nog niet bezig te houden met de vraag hoe ze geld moeten verdienen met nieuws op internet.

De krantenverkoop steeg er afgelopen jaar met 12 procent, nadat het in de jaren daarvoor ook al met tien procent was gestegen. De ontwikkelingen in overige delen van Azië en Zuid-Amerika waren vergelijkbaar en ook in China is steeds meer interesse voor nieuws op papier. De nieuwe kranten schieten er als paddestoelen uit de grond. Net als overigens in de andere opkomende economieën. Volgens cijfers van de WAN steeg het aantal krantentitels wereldwijd van 185 in 2005 tot bijna 300 vorig jaar.

De belangrijkste oorzaak voor de groei is de opkomst van een nieuwe middenklasse met werk en de daarmee gepaard gaande afname van analfabetisme, zegt Ashok Dasgupta van de Hindu, een van de grotere dagbladen van India. Ook Rajesh Kalra, hoofdredacteur van de India Times noemt de afname van ongeletterdheid als voornaamste bron. ‘Als je net kan lezen, wil je dat aan iedereen laten zien. De makkelijkste manier om dat te doen, is door in het openbaar een krant open te slaan’, aldus Kalra onlangs in de International Herald Tribune (IHT).

De eerste Westerse media zijn inmiddels in het gat gedoken dat elders ter wereld is ontstaan. De Financial Times startte in april met een speciale editie voor het Midden-Oosten en onderzoekt mogelijkheden om in India een krant uit te geven. Persbureau Reuters zei onlangs in de IHT de Golf als voornaamste groeiregio te beschouwen.

Of de journalistiek ook gebaat is bij de grote groei, is voorlopig de vraag. In veel van de opkomende economieën heeft de staat een dikke vinger in de journalistieke pap en bestaan de kranten bij de gratie van de bijdragen en instemming van de overheid.

En waar dat niet zo is, hebben adverteerders het voor het zeggen. ‘Het is een advertentiegedreven markt’, zei een anonieme uitgever in de IHT. ‘Als er geen winst wordt gemaakt, stopt men hier gewoon met drukken’.

Wouter Keuning

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden