Nieuwe disco tot diep in de nacht

Amsterdam -Even na elf uur heerst vrijdagavond in de Melkweg enige verwarring. Is het echt James Blake die in het pikdonker op het podium staat? Nu al? Hij is toch de grootste naam van de Digital Mystikz- avond, later tijdens het 5 Days Off festival?


Ja, maar de man die thans in de hitparade staat met de even vreemde als mooie single Limit To Your Love en het meest spraakmakende album in dit nog prille jaar heeft afgeleverd, staat wel degelijk achter de dj-set, terwijl de meeste mensen nog binnenlopen.


Heel raar is het optreden van Blake nu ook weer niet, want de organisatoren van de DMZ-avond houden van verrassingen en hebben met Loefah, Kode9 en Skream drie dj's op het programma die beter geschikt zijn het publiek tot extase te voeren met hun donkere dubstep-beats dan Blake. Die bewijst zich voor de nog matig gevulde zaal vooral als iemand met een eclectische smaak. Zijn platenkeus gaat van ronkende hiphop naar knisperende elektronica, maar hij bekommert zich niet echt om wat er op de dansvloer gebeurt.


Om twaalf uur is Blake al weer vertrokken en hoopt het publiek vergeefs op een set later in de nacht. Die blijft terecht achterwege, want de andere dj's schroeven het energieniveau gaandeweg op. De bassen klinken nog dieper dan gebruikelijk door extra 'sub woofers' (basspeakers) voor het podium. Zodat er eigenlijk geen ontkomen meer aan is.


Iets bedaagder gaat het er vrijdag in de Oude Zaal aan toe. Kode9 deelt met zijn vaste rapper Spaceape het podium voor een liveset die veel belooft voor het dit voorjaar te verschijnen album. Zij sturen wat minder op dansen aan dan tijden shun dj-set eerder die avond. De sfeer in de Oude Zaal is daardoor wat donkerder, maar dat kan ook te maken hebben met het curieuze optreden van Darkstar. Hun muziek is erg geworteld in de newwave van de jaren tachtig en goeddeels gespeend van verspringende dubstepbeats. Kan mooi zijn, maar niet op dit festival dat zich met nieuwe dansmuziek wil profileren.


Dat deed 5 Days Off zaterdag door in de Melkweg zich vooral op nieuwe disco te richten, terwijl dubstep nu in Paradiso alle ruimte kreeg. Stonden in de Melkweg vooral namen van het eerste uur, Paradiso had met Pearson Sound en Joy Orbison twee wat nieuwere namen op het affiche staan. Jammer alleen dat om onduidelijke redenen het programma was omgegooid en zij die benieuwd waren naar Pearson Sound zich nog door de wat platte set van MJ Cole heen moesten werken.


Paradiso bleek toch wat te groot voor dit dubstepprogramma. Het ontbrak aan sfeer en aan publiek (veel passanten) dat er echt voor ging. Veel meer jolijt was er zaterdag in de Melkweg, waar nieuwe disco tot diep in de nacht het publiek in een houdgreep hield. Publiekstrekker Hercules And Love Affair was met slappe camp, slechte zang en ingeblikte beats muzikaal weliswaar een aanfluiting, maar niemand die er mee zat. Sterker nog: hoe platter hoe harder het gejoel. Net carnaval.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden