Nieuwe dienstregeling NS: iedereen gaat er iets van merken

Tien minuten eerder of later van huis? Met de nieuwe dienstregeling van de NS verandert vanaf vandaag het ochtendritueel van bijna heel treinreizend Nederland. Voor de een is het een kleine wijziging in de vertrektijden, voor de ander betekent het extra of juist minder overstappen. Een klein deel van de reizigers krijgt door de nieuwe dienstregeling te maken met vertraging omdat hun trein langer op overstappers blijft wachten.

Beeld anp

Elk jaar wordt de dienstregeling aangepast, maar slechts eens in de tien jaar gaat het in zijn geheel op de schop. NS-voorlichter Lisa Neves Gonçalves vergelijkt het met een huis, 'je kunt steeds kleine dingen renoveren, maar soms moet je gewoon alles afbreken en helemaal opnieuw beginnen. En dan verandert het dus voor vrijwel alle reizigers.'

Twee jaar is aan de nieuwe dienstregeling gewerkt. Daarmee is voor het eerst gebruikgemaakt van informatie afkomstig van de ov-chipkaart. Met de ov-chipkaart is nauwkeuriger dan voor de invoering van de kaart in beeld te brengen op welke trajecten het druk is. Vroeger kon dat alleen met de losse kaartjes en passagierstellingen door het treinpersoneel.

De nieuwe dienstregeling is op de website van de spoorwegen te bekijken.

Ov-chipkaart

De reizen van studenten die gratis mochten treinen en die van forenzen met een traject- of jaarkaart werden voor de komst van de ov-chipkaart niet geregistreerd, terwijl juist mensen uit die groepen in de spits en op de drukke trajecten reizen.

Uit de informatie van de ov-chipkaart bleek dat het grootste deel van de reizigers elke dag precies dezelfde reis maakt. Hetzelfde traject, op dezelfde tijd. 'Een veel kleiner deel neemt af en toe een trein later om de drukte vermijden', zegt Neves Gonçalves. 'Dan weet je dat je langere treinen moet inzetten.'

Trajecten met overvolle treinen zijn een grote frustratie, maar overstappen vinden forenzen nog vervelender, zegt Sanne van Galen, voorlichter van reizigersorganisatie Rover. 'Als ze maar kunnen blijven zitten, zijn die paar extra minuten niet zo erg. Overstappen brengt ook onzekerheid met zich mee: komt de aansluiting op tijd? Niemand wil midden in de winter op een tochtig station staan wachten.'

Om het overstappen voor sommige reizigers comfortabeler te maken, staat de trein van Vlissingen naar Rotterdam bijvoorbeeld straks langer stil op Roosendaal. Zo krijgen andere reizigers de kans hun overstap te halen. Met de huidige dienstregeling lukte dat vaak niet en stonden de forenzen dagelijks lang te wachten. De reiziger die vanaf het begin meereist en niet pas op station Roosendaal instapt, heeft hierdoor zes minuten vertraging. Neves Gonçalves: 'Er zijn meer overstappers dan mensen die hierdoor een paar minuten langer in de trein zitten. Zo maken we de afweging.'

Spitsdrukte

De NS moest vorig jaar beloven te zorgen voor voldoende plaats in zijn spitstreinen. Wat is daarvan terechtgekomen? Lees het hier. (+)

De grootste veranderingen

Almere-Schiphol: vier in plaats van twee intercity's per uur.
Den Haag -Eindhoven: intercity's gaan over de hogesnelheidslijn rijden, reistijd wordt 9 minuten korter.
Vlissingen-Rotterdam: zes minuten trager, doordat de intercity vanuit Zeeland langer in Roosendaal blijft stilstaan. Traject Zeeland-Brabant boekt daardoor juist tien minuten tijdswinst.
Almere-Utrecht: reistijd tijdelijk in één richting vijf minuten langer.
Amersfoort: Sprinters sluiten beter aan op de Intercity's, reistijdwinst tot vijftien minuten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden