Nieuwe botstest levert meer veilige auto's op

Auto's lijken steeds veiliger te worden. De inzittenden worden door allerlei constructies beter beschermd. Een uitzondering is de Nissan Almera....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Het doel van de organisatie is de consument goed te informeren over verschillen in botsveiligheid en fabrikanten te stimuleren auto's veiliger te maken.

Euro NCAP testte zes nieuwe, veel verkochte middenklassers. De auto's botsten frontaal met een snelheid van 64 kilometer per uur. Aan de zijkant kregen ze een klap van 50 kilometer per uur.

'Bij de Nissan ontbreekt het ernstig aan veiligheid. Er is een hoog risico op dodelijke verwondingen', concludeerden de onderzoekers. Ook aan de Ford Escort mankeerde het een en ander.

De nieuwe Ford Focus, de Mercedes A-klasse, de Opel Astra en de Renault Mégane scoorden daarentegen goed. Zij haalden het maximale resultaat. In eerdere testen bereikten ook de Audi A3 en de Volkswagen Golf de top.

De consumentenbond en de ANWB, die beiden onderdeel uitmaken van Euro NCAP, zijn enthousiast over de botsproeven. Volgens beide organisaties draagt deze bij tot veiligere auto's en een betere bescherming.

'De NCAP werkt sneller dan wetgeving', juicht de consumentenbond. Volgens de bond passen de autofabrikanten zelfs tijdens de test hun modellen aan. 'Fabrikanten doen hun uiterste best om de veiligheidsvoorzieningen te verbeteren.'

Triest blijft het gesteld met de bescherming van de voetgangerBij alle geteste auto's blijft de kans zeer reëel dat een aangereden voetganger bij een snelheid van veertig kilometer per uur een hard gelag moeten betalen, zo bleek uit andere proeven. Vrijwel altijd is zwaar letsel het gevolg. EU-transportminister N. Kinnock wil daarom met wetgeving een betere bescherming van voetgangers afdwingen.

Kinnock, die bij de bekendmaking van de resultaten in Brussel aanwezig was, prees de autofabrikanten voor de veiliger auto's, maar riep de fabrikanten tevens op meer te doen aan bescherming van voetgangers.

Elke dag sterven 123 mensen door een auto-ongeluk, zei Kinnock. Dat zijn er ongeveer 43 duizend per jaar. Kinnock vindt dit aantal veel te hoog. Later dit jaar wil hij met wetgeving komen om veiligheid van de voetganger te vergroten. Wat daar precies in zal staan, wilde hij niet zeggen.

Volgens zijn woordvoerster zouden de versterkte grills van bijvoorbeeld four wheel drives mogelijk aan banden worden gelegd. Ook wordt gekeken naar de positie van de versterkingen in de portieren en naar de bumpers van auto's.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden