Nieuwe Alfa Romeo superlicht dankzij carrosserie TenCate

TenCate, de fabrikant van technische vezels in Almelo, heeft een nieuwe markt aangeboord voor zijn koolstofvezels: de auto-industrie. Het bedrijf gaat meeproduceren aan de Alfa Romeo 4C, waarvan een belangrijk deel uit koolstofvezels bestaat.

AMSTERDAM - De auto is nog maar net op de markt en gaat 60 duizend euro kosten. De tweezitter weegt 900 kilo, terwijl een gelijksoortig model van staal al gauw 1.300 kilo zou wegen, zegt Hans Vervoorn van Alfa Romeo Nederland.


De auto wordt opgetrokken rond een soort bakje waar de passagiers in zitten, de monocoque. Dat bestaat uit één stuk en weegt niet meer dan 60 kilo. Vervoorn: 'Die monocoques worden gemaakt door een Italiaans bedrijf, Adler. Maar het productieproces gaat heel langzaam. Ze kunnen er nu twaalf per dag maken. Daarom hebben we nu al een wachtlijst van een jaar voor dit type.'


TenCate gaat in de fabriek van Adler een productie-unit bouwen om de productiecapaciteit te verhogen tot twintig stuks per dag. Hoeveel het contract met Adler TenCate gaat opleveren, wil directeur Frank Meurs van TenCate niet zeggen. 'In Italië komt een tiental mensen van ons werken', is het enige wat hij kwijt wil.


TenCate verwacht veel van zijn entree in de auto-industrie. 'De laatste jaren hebben we ons met onze thermoplastische kunststoffen een stevige positie verworven in de vliegtuig- industrie. In de auto-industrie is een sterke ontwikkeling gaande om de auto's lichter te maken, dus zal er steeds meer koolstof worden toegepast en wordt onze positie daar sterker.'


De eerste auto's die een frame van carbon (koolstof) kregen, waren sportwagens van een half miljoen euro of meer. In november kwam BMW met zijn i3, een elektrische wagen goeddeels uit carbon vervaardigd. Die kost circa 40 duizend euro.


De ontwikkeling is nog maar net begonnen. De autofabrikanten zijn naarstig op zoek naar manieren om de CO2-uitstoot van hun auto's te verlagen. Nu is die uitstoot nog onbeperkt. Vanaf 2015 mag de gemiddelde auto van elke fabrikant echter maximaal 125 gram CO2 per kilometer uitstoten. Vanaf 2020 wordt dat aangescherpt naar 95 gram. Volgens Hans Vervoorn van Alfa Romeo is de kansrijkste strategie: de auto lichter maken, met koolstof.


Koolstof heeft een groot nadeel, zegt Joris Remmers, docent vliegtuigtechniek van de TU Eindhoven. 'Als je de sterkte van de vezels optimaal wilt benutten, moet je ze bijna met de hand aanbrengen en daarna met epoxy afwerken. Een plaat die je in een model perst, is minder sterk.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden