Nieuw wapen in strijd tegen olielek

Amsterdam In de Golf van Mexico is afgelopen weekend een mammoettanker getest die grote hoeveelheden vervuild water kan opzuigen. Het Taiwanese schip A Whale (Walvis A) zou de hoeveelheid opgezogen olie in de Golf in één klap verdubbelen....

Van onze verslaggever

De 340 meter lange erts- en olietanker, die begin dit jaar werd afgeleverd door een Zuid-Koreaanse werf, is na de explosie van het boorplatform Deepwater Horizon door reder TMT Shipping omgebouwd tot het grootste veegvaartuig ter wereld.

De belofte is dat het schip 500 duizend vaten met olie vervuild water per dag kan verwerken. Hoeveel olie daar netto in zit is niet duidelijk. ‘Dat moet de test nog uitwijzen’, zei een TMT-woordvoerder tegen persbureau AP. Uit de lekke put stromen dagelijks naar schatting 60.000 vaten olie.

Het schip laat het water als een walvis binnen, via twaalf sleuven aan weerszijden van de boeg. Binnen worden olie en water gescheiden. De olie belandt tijdelijk in de tanks van het schip, om vervolgens te worden overgepompt in andere tankers. Het water stroomt weer naar buiten.

In een interview met de Taiwanese krant China Post vertelden TMT-bestuurders vorige week dat ze het schip op de bonnefooi in Portugal hebben laten ombouwen, zonder enig zicht op een contract. ‘Maar ik geloof dat dit lek zonder precedent is, en dan heb je een oplossing zonder precedent nodig’, zei één van hen.

De Amerikaanse kustwacht en BP willen de tanker eerst testen, om te kijken of het schip zijn belofte kan waarmaken. Walvis A zou zo dicht mogelijk bij het lek aan de slag moeten gaan, omdat daar in elke liter water de meeste olie zit.

Op de site marinetraffic.com, die de locaties van schepen bijhoudt, was zondag te zien hoe A Whale met een snelheid van 2 knopen (3,5 kilometer per uur) in de Golf voer, ergens tussen het olielek en de Mississippi Delta.

Over de scheidingstechniek bestaan twijfels. Als er te veel olieresten in het gezuiverde water zitten, zal er geen behoefte zijn aan de diensten van TMT.

Critici denken dat er te weinig normaal werk is voor A Whale, en dat TMT-eigenaar Nonu Su daarom de gok heeft genomen het schip te laten ombouwen en naar de Golf te sturen.

Bij de lekkende Macondo-put zelf is weer begonnen met pogingen een derde schip aan de onderzeese opvangkap te koppelen. De operatie liep afgelopen week vertraging op door de storm Alex. Met het derde schip zouden nog eens 25.000 vaten lekkende olie extra per dag kunnen worden weggesluisd. Op zaterdag werden volgens BP 25.195 vaten verwerkt.

Intussen ligt het boren van twee putten die de oliefontein definitief moeten stoppen iets voor op schema, liet een woordvoerder van BP zondag weten. Toch houdt het concern, dat telkens veel te optimistisch was over pogingen het lek te dichten, vast aan het oorspronkelijke schema, wat inhoudt dat het lek half augustus moet zijn gestopt. Dit omdat orkanen nog tot vertraging kunnen leiden.

Op de stranden langs de Amerikaanse Golfkust, normaal gesproken bomvol op de nationale feestdag 4 juli, waren zondag nauwelijks zonnebaders te bekennen.

In Groot-Brittannië kreeg BP nieuwe kritiek vanwege gebrekkige veiligheidsprocedures. The Sunday Telegraph schreef dat BP in de Golf van Mexico niet werkt met het systeem van veiligheidscasussen, waarmee op incidenten kan worden geanticipeerd. Deze procedure is in de Noordzee verplicht, sinds het ongeluk met de Piper Alpha in 1988.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden