nieuws bezorgservice

Nieuw verdienmodel Thuisbezorgd wekt toorn restauranthouders

Thuisbezorgd gaat werken met een nieuw verdienmodel: aangesloten restaurants kunnen sinds kort hun zichtbaarheid vergroten door een hogere plaats op de ranglijst van het platform te kopen. Maar hongerige klanten zien niet dat die promotie betaald is – en dat zorgt voor ferme kritiek op de maaltijdbezorgdienst.

Portret van Jitse Groen, oprichter van Thuisbezorgd.nl. Beeld ANP

Restaurants die maaltijden bezorgen, maar vinden dat ze te weinig klanten werven, kunnen hun vindbaarheid vergroten door te betalen voor een hogere positie op de ranglijst van Thuisbezorgd. Dat kan voor tien minuten, maar ook voor een hele avond. Volgens het bedrijf beantwoordt de nieuwe regeling aan een verzoek van enkele restauranthouders, die vonden dat ze te weinig mogelijkheden hadden hun promotie te versterken.

Het huidige systeem geeft een ranglijst weer van restaurants op basis van klantbeoordelingen, aantal bestellingen en bezorgafstand. Des te beter een horecaondernemer scoorde op die criteria, des te hoger de plek op de ranglijst. Dat gaat op aandringen van enkele restaurants nu veranderen, maar toch klinken er vooral bezwaren. De lijst zou niet transparant genoeg zijn, omdat klanten niet zien dat een opstuwing in de lijst het gevolg is van een betaling.

‘Het is natuurlijk van belang voor de consument dat hij inzicht heeft hoe een ranking tot stand is gekomen. Zodat hij een goede en eerlijke keuze kan maken,’ zegt een woordvoerder van branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). ‘Dit wordt ook door de Europese consumentenrichtlijn verwacht die momenteel in de maak is.’ Zelf is Thuisbezorgd zich van geen kwaad bewust: ‘Gebruikerservaring staat nog steeds heel hoog in ons vaandel. We herkennen ons niet in het beeld dat dit model niet transparant is.’

Een promotie kost zo’n vijftig cent tot negen euro. Een bedrag dat bovenop de reguliere commissie komt die restauranthouders betalen aan Thuisbezorgd. Veel restauranthouders en de KHN vinden de tarieven veel te hoog. Zo’n 1200 horecaondernemers sloten zich om die reden aan bij Eten.com, een initiatief dat als tegenhanger van Thuisbezorgd is gelanceerd en met een lagere commissie werkt. 

Marktpositie

Volgens Thuisbezorgd hebben meer dan 8 duizend restauranthouders zich bij hen aangesloten. Met het hernieuwde model versterkt het bezorgplatform zijn greep op de maaltijdbezorgmarkt. Die positie was al sterk, nadat concurrenten als Foodora en Hungry.nl de strijd van Thuisbezorgd verloren. De machtige marktpositie van het bezorgplatform is al langer reden tot zorg bij de KHN.

Betaald stijgen is niet nieuw voor Thuisbezorgd. Voorheen konden horecaondernemers al tegen een vast tarief een hogere positie op de lijst kopen. In de lijst werd deze gekochte promotie voor een bepaalde tijd weergegeven als betaalde advertentie. Dat wordt nu onzichtbaar en de lijst kan meer schommelingen vertonen: restaurants kunnen tegen betaling langere tijd stijgen op de lijst, maar het is ook mogelijk om voor enkele minuten te promoten.

‘We zijn nog aan het ontdekken hoeveel plekken je precies kunt stijgen,’ aldus een zegsman van Thuisbezorgd. ‘Maar het is niet rendabel om van de laatste plek te stijgen naar de toppositie, omdat je die investering er nauwelijks uithaalt.’ Thuisbezorgd denkt dat het voor restaurants te duur is om enorme sprongen op de lijst te maken, maar kleine stapjes van vier plekken, kunnen volgens het bedrijf interessant zijn voor de omzet.

Je bezorgmaaltijd uit een verbouwde garagebox: dit restaurant bestaat alleen online
Je kunt er niet uit eten gaan, je kunt er alleen iets bestellen via bezorgdiensten. Wie dat doet, krijgt een maaltijd die is bereid in een tot keuken verbouwde garagebox. De ‘dark kitchen’ krijgt voet aan de grond in Nederland.

Maaltijdbezorgers moeten op verkeersles ‘sociaal weggedrag’ leren
Maaltijdbezorgers van grote bezorgketens als Domino’s Pizza, Spare Rib Express en Sushi Point krijgen voortaan een verkeerstraining voordat ze met hun scooter of brommer de weg op gaan. Dat staat in de afspraken die deze en andere thuisbezorgrestaurants hebben gemaakt met Veilig Verkeer Nederland (VVN) en verzekeringsmaatschappij de Vereende.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden