Nieuw uitgeefplatform

De klassieke uitgeverij Singel, internetwinkel bol.com en digitale uitgeverij Mijnbestseller.nl willen de komende drie jaar 25 duizend boeken publiceren - van papier, maar vooral digitaal. Brave New Books is geboren.

AMSTERDAM - Het boekenvak mag dan moeilijke tijden doormaken, er wordt meer geschreven dan ooit. Het verhaal wil dat meer dan een miljoen Nederlanders de ambitie hebben een boek te laten verschijnen. Sinds twee weken hebben ze er een podium bij waarop die droom mogelijk in vervulling kan gaan: Brave New Books. Onder die naam hebben uitgeverij Singel (Querido, Athenaeum, Nijgh & Van Ditmar, Leopold en Ploegsma), webwinkel bol.com en online boekenuitgeverij Mijnbestseller.nl een zogeheten self-publishing platform opgericht. Het heeft de ambitie in de komende drie jaar meer dan 25 duizend nieuwe titels - digitaal en papier - te publiceren.


'Er is een grote vraag naar self-publishing initiatieven', aldus Michel Schaeffer, marketingdirecteur van bol.com. 'Maar omdat er zoveel kleine partijen actief zijn, zien mensen door de bomen het bos niet meer. Met Singel en bol.com zijn nu voor het eerst in Nederland twee prominente partijen op dit gebied actief, die een grote kennis van het uitgeven van boeken paren aan het vermogen dat aanbod zichtbaar te maken en daadwerkelijk afzet te creëren.'


Het beroemdste voorbeeld van self-publishing is de Britse schrijfster E.L. James, wier loopbaan begon met fanfiction op blogs en uiteindelijk culmineerde in de Fifty Shades-trilogie, waarvan wereldwijd tientallen miljoenen exemplaren werden verkocht.


'We hebben Brave New Books niet opgezet om de nieuwe E.L. James te vinden', relativeert Schaeffer. 'Wel is het zo dat uitgevers voortdurend worden benaderd door mensen die een boek hebben geschreven en dat slechts een klein deel daarvan daadwerkelijk wordt gepubliceerd. Dit nieuwe concept geeft mensen de kans een boek uit te geven, waarna de lezer de kans krijgt om uit dat aanbod de pareltjes te kiezen.'


De reden dat Brave New Books een nieuwe groep schrijvers een podium kan bieden, is eenvoudig: anders dan bij reguliere boekuitgaven heeft de uitgeverij in dit concept geen kosten. Traditioneel draagt de uitgeverij de kosten voor de redactie, productie en promotie van een boek. Wie zijn boek via Brave New Books wil uitgeven, kan redactionele en andere ondersteuning krijgen tegen betaling. Op zijn website biedt Brave New Books tal van diensten aan, onder meer van bekende auteurs als Thomas Rosenboom, Robert Vuijsje, Anne Vegter en Kees 't Hart.


Brave New Books is niet het eerste initiatief in Nederland op het gebied van self-publishing. De concurrentie reageert verdeeld. Gert Jan de Vries van Boenda.com is 'pissed off, omdat dit initiatief deels uit onze koker komt. De goede ideeën van Boenda zijn door onze gesprekspartner bij Singel niet gebruikt voor het hervormen van de markt, maar voor het consolideren van oude belangen. Een gemiste kans.'


Valentine van der Lande van TenPages.com is milder en ziet bij Brave New Books vooral mogelijkheden voor beginnende auteurs. Pieter Swinkels van Kobo benadrukt dat self-publishing allang niet meer hetzelfde is als vanity publishing, waarbij de auteur zelf de uitgave van zijn boek betaalt. Hij ziet een gestaag groeiende groep uiterst professionele indie writers (onafhankelijke schrijvers die hun rechten behouden en alleen betalen voor distributie van hun boeken) die zich steeds meer in collectieven en teams organiseren.


'Daarmee drijft de winstgevende kurk van de uitgeefindustrie weg van de traditionele uitgeverijen. Ik snap best dat die uitgeverijen op deze manier het fenomeen self-publishing proberen terug te claimen, maar het is de vraag of ze de kennis en het kapitaal hebben om een dergelijk platform langdurig te kunnen ondersteunen. Wij denken dat dat alleen mogelijk is als je, zoals Kobo, op wereldwijde schaal kunt werken.' Schaeffer is optimistisch: 'Er zijn na twee weken al bijna honderd zelf uitgegeven titels verkrijgbaar en we weten dat er enkele duizenden manuscripten bijna klaar zijn om uitgegeven te worden via Brave New Books. De eerste verkoopcijfers zijn positief. Het laat zien dat we voorzien in de behoefte van schrijvers en lezers.'


SELF-PUBLISHING IN OPKOMST


TenPages

In februari 2010 zag het uitgeefconcept TenPages.com het licht. Het ontleent zijn naam aan het feit dat schrijvers worden uitgenodigd tien pagina's van hun manuscript online te zetten, waarna lezers de gelegenheid hebben aandelen in het boek te kopen. Zijn alle aandelen verkocht, dan wordt het boek gepubliceerd door een uitgeverij waarmee TenPages.com samenwerkt. Afhankelijk van de verkoop kunnen naast de schrijver, de uitgever en TenPages zelf ook aandeelhouders geld verdienen aan het boek. Tot nu toe zijn van 81 manuscripten alle 2.000 aandelen verkocht; 51 daarvan liggen in de boekhandel. 1.648 hoopvolle auteurs wachten nog op voldoende aandeelhouders.


Boenda

Online marktplaats Boenda.nl, opgericht in 2011, concentreert zich geheel op e-books. Auteurs kunnen hun boek uploaden naar de website van Boenda en zelf een verkoopprijs bepalen. De marktplaats vraagt een commissie van 10 procent van de verkoopprijs, voor het onderhoud van de website. Indien gewenst, kan een auteur via Boenda de diensten van een professionele redacteur, typograaf, omslagontwerper of pr-medewerker inkopen. Boenda voert ongeveer 400 titels, een aantal dat, net als de verkoopcijfers, lager ligt dan verwacht.


Kobo Writing Life

De in 2009 opgerichte, in Toronto gevestigde e-booksaanbieder Kobo.com is sinds 2012 actief in Nederland. Kobo produceert zijn eigen e-readers, maar stelt zijn e-books ook beschikbaar in formats geschikt voor smartphones en tablets die draaien onder iOS, Android of Windows. Sinds vorig jaar beschikt Kobo over een self-publishing platform: Kobo Writing Life (KWL). Hierop wordt het werk aangeboden van 17.600 schrijvers aan een lezerspubliek van 14,5 miljoen in 184 landen. De KWL-interface is beschikbaar in vijf talen, waaronder Nederlands. KWL biedt schrijvers ook redactionele en commerciële ondersteuning.


BETAALDE DIENSTEN


Brave New Books biedt aankomende auteurs een scala van betaalde redactionele diensten, variërend van een leesscan van tien pagina's manuscript (euro 90), een leesrapport (euro 350-550), correctie (euro 9 per 1.000 woorden), redactie basis (euro 13 per 1.000 woorden), redactie extra (euro 18 per 1.000 woorden) en een gesprek naar aanleiding van een leesrapport (1 uur, euro 100) tot de opmaak van het binnenwerk van het boek (euro 4,75 per pagina). Ook kunnen vanaf euro 10.000 de diensten van een ghostwriter worden ingehuurd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden