NieuwsSpoedeisende hulp

Nieuw telefoonnummer voor spoedeisende hulp in de maak, 112 alleen voor echt levensbedreigende situaties

Nederland moet een nieuw algemeen telefoonnummer krijgen voor bijna alle vormen van spoedzorg. Alleen voor echt levensbedreigende situaties blijft 112 gewoon het aangewezen nummer. Dat is de wens van minister Bruins van Medische Zorg. 

Beeld Tijmen Snelderwaard

Alle partijen die betrokken zijn bij de acute zorg onderzoeken nu of, op welke manier en wanneer zo’n nieuw toegangspunt tot de zorg zou kunnen worden ingevoerd. Nu zijn er nog veel verschillende manieren om een acute zorgvraag te melden. Buiten de spoedeisende hulpposten in de ziekenhuizen, zijn er nog de huisartsenposten in de avond-, nacht- en weekenduren, heeft de ggz een eigen crisisdienst, en zijn er spoednummers voor de wijkverpleegkundigen van de thuiszorg.

Om aan de onoverzichtelijkheid eind te maken, stelt Bruins een centraal coördinatiepunt voor, waarin al deze diensten samenkomen. Een soort ‘verkeerstoren’, aldus de minister. In de Agenda Acute Zorg, die Bruins onlangs naar de Kamer stuurde, noemt hij zo’n centraal aanmeldpunt één van de prioriteiten voor de komende jaren om de druk op de verschillende vormen van acute zorg te verlichten.

Andere landen, zoals bijvoorbeeld Schotland en Denemarken, kennen al zo’n nummer voor niet-levensbedreigende spoedzorg. In de regio Kopenhagen kunnen patiënten 1813 bellen, waarna zij met hun zorgvraag – voor zover deze niet telefonisch, per chat of per beeldbellen kan worden opgelost – worden doorverwezen naar de juiste zorgverlener.

Welke zorgverlener

Voor patiënten is dit handig, aangezien zij met steeds complexere zorgvragen te kampen hebben en het daardoor steeds moeilijker voor hen wordt om te bepalen welke zorgverlener zij zouden moeten zien. Maar, zo staat in het stuk van Bruins, ook voor zorgverleners is het belangrijk de zorgvraag op één punt binnen te krijgen, ‘zodat patiënten snel bij de juiste schakel in de zorgketen terechtkomen’. Dit moet onnodige bezoeken aan de spoedeisende hulp voorkomen, en zou efficiënter zijn, zeker in tijden van grote krapte op de arbeidsmarkt.

Een centraal nummer is voor patiënten ‘een heel mooi idee’, zegt David Baden van de Nederlandse Vereniging van Spoedeisende Hulp Artsen. ‘Eigenlijk is het raar dat we dat nog niet hebben.’ Maar we moeten niet denken dat dit alle problemen in de zorg gaat oplossen, zegt hij ook. ‘Het lastige met dit soort plannen is dat zorgcoördinatie ook meteen als de oplossing wordt gezien voor de werkdruk, het personeelstekort en de drukte op de spoedeisende hulp. Maar dat zal hierdoor echt niet verminderen. In Nederland bepalen huisartsen al heel streng wie voor welke zorg in aanmerking komt. En toch blijft de vraag groeien.’

Nog lang wachten

Ook Arold Reusken van het Landelijk Netwerk Acute Zorg, vindt de minister hard van stapel lopen. ‘We onderzoeken nu of de toegang tot de acute zorg anders georganiseerd kan worden. Daarvoor lopen nu diverse proefprojecten. Daarmee moeten we eerst ervaring opdoen voordat we weten of we een probleem aan het oplossen zijn.’ Zo’n immens project moet je zorgvuldig doen, zegt Reusken. ‘Je kunt het maar één keer goed doen.’

Toch voorziet Baden dat het nieuwe nummer hoogstens nog drie jaar op zich laten wachten, het zou in eerste instantie een nummer zijn (‘0800-zorg zou wel mooi zijn’) dat bellers op basis van gps-bepaling automatisch doorverbindt met de dichtstbijzijnde huisarts. De verkeerstoren waar minister Bruins op hoopt, laat volgens hem nog zeker ‘5 à 6 jaar’ op zich wachten.

Één telefoonnummer voor alle zorg die niet tot morgen kan wachten (en niet 112-waardig is), hoe gemakkelijk zou dat zijn? De belangrijkste voordelen op een rij.

Meer over spoedzorg

Kabinet wil dat artsen in spoedgevallen beter bij patiëntdossier kunnen

Ondanks toezeggingen nog steeds geen landelijk meldnummer ‘verward gedrag’

Ambulances in aantal regio’s minder snel ter plaatse, maar of het levens kost is moeilijk te zeggen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden