Nieuw stadsdeelkantoor te duur voor Oud-West

Het Amsterdamse stadsdeel Oud-West ziet af van een nieuw kantoor voor zijn 250 ambtenaren. Het gebouw zou volgens de laatste ramingen minstens 36 miljoen euro gaan kosten....

Willem Beusekamp

Twee andere stadsdelen, Oud-Zuid en Osdorp, zagen hun door critici megalomaan genoemde bouwplannen al eerder sneuvelen. Osdorp werd teruggefloten door de provincie Noord-Holland, terwijl Oud-Zuid na buurtprotest afzag van een locatie waarvoor een historisch pand moest worden gesloopt.

Oud-West, met 33 duizend inwoners een van de kleinste stadsdelen, spande de kroon. Vorig jaar zette de deelraad het sein op groen voor een extra investering van 8,5 miljoen voor een nieuw stadsdeelkantoor. De nieuwe prijs: 26,5 miljoen euro.

Dit jaar bleek dat de kosten van het kantoor, inclusief een ondergrondse opslag voor zo’n vijftig wagentjes van de stadsreiniging, met nog eens 30 procent tot minimaal 36 miljoen zouden oplopen, meer dan 1000 euro per inwoner. De stadsdeelvoorzitter (PvdA) moest het veld ruimen.

Zijn partijgenoot Bouwe Olij, langjarig raadslid, nam vorige maand het roer over en zag dat hij voor een verloren zaak stond: het stadsdeel kan zich het nieuwe kantoor niet veroorloven. Besloten is de bestaande behuizing op te knappen.

Het besluit is volgens Olij mede ingegeven door de stroomversnelling waarin de discussie over het aantal stadsdelen is beland. In december komt een commissie met het advies om het aantal stadsdelen via een samentrekking van veertien terug te brengen tot wellicht tien. De kans is groot dat Oud-West tot de fusiekandidaten behoort.

Dat de ambtenaren blijven zitten waar ze zitten, betekent niet dat de bouw van het kantoor in Oud-West wordt stilgelegd, al is de gecompliceerde en kostbare opslag voor de reinigingsautootjes uit het bouwplan geschrapt.

Met het stadsbestuur wordt gesproken over een nieuwe bestemming, bijvoorbeeld als ‘strategisch bezit van de hoofdstad’, waarin andere gemeente-instellingen kunnen worden ondergebracht. Een parkeergarage voor 200 auto’s behoort eveneens tot de mogelijkheden.

Ook, aldus Olij, kan de nieuwbouw worden verkocht aan particuliere investeerders, die op de peperdure grond woningen bouwen. ‘Hoe dan ook’, aldus de stadsdeelvoorzitter, ‘lijden wij geen strop.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden