Nieuw! Soap op je mobiel

Van het verhaaltje hoeft Jong-Zuid, de nieuwste soap van Nederland, het niet te hebben; het gaat, heel vertrouwd, nergens over....

Wie heeft Jim met handboeien aan zijn bed gekluisterd? Zelf weet hij er niets meer van. Hij pikte iemand op, nam die mee naar huis, en nu ligt hij daar, vastgeklonken. Door een vrouw? Een man? Jim weet het écht niet meer.

En wie wint het hart van Alex, de baas van het reclamebureau: de blonde Lot of de zwarte Rabia? Voorlopig heeft Rabia het initiatief, maar vlak Lot niet uit, want zij is eigenlijk Froukje de Both, die in Goudkust ervaring in het soap-bestaan heeft opgebouwd. En met die Alex weet je het maar nooit, want hij is in het dagelijks leven Winston Gerschtanowitz, ook al uit Goudkust en hij staat bekend om zijn onverwachte creatieve invallen. En om zijn zakelijk instinct.

Het zijn niet zomaar problemen, het zijn de levensvraagstukken uit wat wellicht een wereldprimeur is: Jong-Zuid, deze week begonnen en voor zover bekend de eerste soap ter wereld die op het mobieltje speelt. Althans de eerste met beeldjes, want een simpele tekstvariant bestond al wel.

Een mms-soap, wordt Jong-Zuid genoemd. Zes foto's met onderschrift per aflevering, twee afleveringen per dag. Het lijkt een beetje op een ouderwets beeldverhaal (strip met foto's in plaats van tekeningen), maar vergis je niet: het is juist heel modern, want digitaal, interactief. Bedoeld voor jonge, digitale mensen die mailen of nog liever chatten en die elkaar sms'en en die naar TMF kijken waar altijd wordt ge-sms't. Dat soort mensen, legt algemeen directeur Bas Verhart (31) van Media Republic uit.

Een jaar geleden werd het idee voor Jong-Zuid geboren, zegt hij. Michiel Mol, mede-oprichter en creatief directeur van Media Republic, bedacht de serie als antwoord op de simpele vraag: wat kun je doen met mms?

'We wisten vanaf het begin dat het project moest draaien op internet en het mobieltje', zegt Verhart, 'want dat zijn de dingen die door jongeren worden gebruikt. MSN, het netwerk van Microsoft dat gebruikt wordt om te chatten, heeft in Nederland al drie miljoen gebruikers die dagelijks vijftien miljoen berichten versturen: dat is ongelofelijk. Iedereen onderschat wat een impact die digitale kanalen hebben op de generatie van nu.'

Zulke jongeren zijn een potentieel dat erom schreeuwt commercieel te worden aangeboord. En Jong-Zuid is daartoe een middel.

Verhart wist meteen dat er op de uitvoering van Jong-Zuid niet beknibbeld moest worden. Bekende soapsterren zoals De Both en Gerschtanowitz moeten publiek trekken, net als de naam van regisseur Johan Nijenhuis (bekend van Costa! en GTST).

Ondanks die namen kost een half jaar Jong-Zuid nauwelijks meer dan één aflevering GTST: ruim 500 duizend euro. Dat is dan ook meteen het geheim van de verrassende mededeling van Verhart: 'We zijn nu al uit de kosten.'

Op het eerste gezicht lijkt Jong-Zuid een telefoontikkentrekker, in de zelfde trant als smsspelletjes, maar dat blijkt een misverstand. De soap is gratis te zien via internet, en zelfs wie hem per se op zijn telefoon wil hebben, is per maand nog geen 7 euro kwijt. 'Net genoeg om de kosten van verspreiding mee te dekken', zegt Verhart. De echte inkomsten moeten komen uit sponsoring, en dat loopt als een trein, beweert Verhart. 'Het was me nooit eerder overkomen dat grote gerenommeerde merken zelf naar mij toe kwamen om te adverteren. Maar hier gebeurdedat wel. We hebben er zelfs een paar moeten afwijzen -we willen niet dat het een kermis van advertenties wordt.' Twee sponsornamen slechts wil hij noemen: Twix, van de chocoladerepen, en telefoonmaatschappij Telfort. Voor Telfort lijkt het belang overduidelijk: het stimuleren van mms'en.

Maar zo zit dat dus helemaal niet, want Jong-Zuid is helemaal geen mms-soap (zie kader). En Telfort wil ook helemaal niet vooroplopen. 'Wij zoeken geen leidende positie in nieuwe technieken. Mms interesseert ons ook niet zo', zegt een woordvoerster. Natuurlijk, 'als de klanten er naar vragen, kunnen wij het wel leveren.' Het enige dat Telfort wil met Jong-Zuid, is naamsbekendheid krijgen. Dat zal hard nodig zijn nu het bedrijf in korte tijd twee maal van naam veranderde (Telfort - O - Telfort). Zodat uitgerekend de enige telefoonmaatschappij die zich niet te pletter adverteert met 'camfones', mms en mobiel internet sponsor werd van baanbreker Jong-Zuid.

Alle sponsors komen af op die environment van het 'multimediaal platform' dat Jong-Zuid is. Multimediaal is trouwens een understatement: omnimediaal zou het moeten heten. Want: - Aan een tv-versie wordt gewerkt, met zenders wordt al gesproken. Met TMF natuurlijk, dat nu al een soort 'the making of Jong-Zuid' uitzendt, maar ook met anderen. Een beslissing verwacht Verhart eind dit jaar.

- In Sp! ts verschijnt deze week een introductie van het verhaal en is een dagelijkse verkorte strip van Jong-Zuid te lezen.

- Op Radio 538 wordt een 'radio-soap' voorbereid, een soort hoorspel. De eerste soaps werden op de radio uitgezonden, in de jaren dertig. Alleen daarom al zit regisseur Johan Nijenhuis te wippen op zijn stoel om aan de radioversie, de oervorm van soap, te beginnen.

- Een herkenningstune is er ook al: Just be happy van niemand minder dan Marieke van Idols (wier zus ook optreedt in de soap).

- Over het lanceren van een eigen tijdschrift wordt in december besloten.

Daarmee is de groei van Jong-Zuid nog niet ten einde. Want weliswaar bekent regisseur Johan Nijenhuis het project 'iets minder serieus' te nemen, voor Bas Verhart ligt dat anders. Weliswaar was Jong-Zuid een bescheiden project, maar de eerste tekenen vindt hij bemoedigend: 'De aanmeldingen zijn boven verwachting.' Aanvankelijk was er geld voor een half jaar, maar nu al voorziet hij dat de soap langer gaat lopen. Aan een tweede soap wordt gewerkt. Ook aan versies van Jong-Zuid in Engeland en Duitsland wordt gewerkt. Spanje heeft ook belangstelling, België ook, en wie weet volgt Amerika. 'En dan wordt dit echt een groot project', zegt hij vergenoegd.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden