Nieuw modelabel H&M belooft kleding van betere kwaliteit

Hennes en Mauritz lanceert begin volgend jaar een nieuw modelabel. Het nieuwe kledingmerk, genaamd '& Other Stories', zal alleen te koop zijn in aparte, nog te openen winkels. Dat heeft topman Karl-Johan Persson van de Zweedse modeketen donderdag bekendgemaakt.

AMSTERDAM - Met & Other Stories wil H&M zich wereldwijd toeleggen op de verkoop van kleding met een betere kwaliteit en een iets hogere prijs dan die in de huidige winkels. Naast kleding zullen er onder meer ook schoenen, tassen, juwelen, lingerie van het merk verschijnen. Waar het modeconcern de nieuwe winkels vanaf de lente van 2013 gaat openen, houdt H&M nog voor zich.


Tegelijkertijd kondigde topman Persson aan de lancering van een webwinkel in de Verenigde Staten tot de zomer van volgend jaar uit te stellen, negen maanden later dan aanvankelijk was gepland. Reden voor de vertraging zijn de tegenvallende verkopen als gevolg van de Europese schuldencrisis en de hoge koers van de Zweedse kroon.


Ook het aanhoudende zomerweer in een aantal van belangrijke markten van H&M had een negatieve invloed op de kledingverkoop. Door de hitte namen mensen niet de moeite kledingwinkels in te stappen.


Die tegenvallende verkopen zag het Zweedse modeconcern terug in de winstcijfers, die het donderdag eveneens presenteerde. Hoewel H&M tussen juni en augustus 1 procent meer winst boekte dan in dezelfde periode in 2011, valt de groei van die winst veel lager uit dan in het voorgaande kwartaal, toen er sprake was van een toename van bijna een kwart.


De omzet van het concern steeg iets meer, met 6,5 procent naar 33,6 miljard kroon (ongeveer 4 miljard euro). Beleggers reageerden teleurgesteld op de afgevlakte winstgroei: het aandeel H&M verloor bijna 5,9 procent.


De resultaten van Hennes en Mauritz vallen bovendien tegen in vergelijking met de prestaties van Inditex, eigenaar van onder meer winkelketen Zara, dat het afgelopen kwartaal explosief groeide. De Spaanse concurrent groeide H&M vorig jaar voorbij en is sindsdien de grootste kledingfabrikant ter wereld.


Ondanks de tegenvallende cijfers kiest de kledingmaker ervoor om het uitbreidingstempo in de komende maanden op te schroeven. Waar H&M eerder aangaf dit jaar 275 winkels te willen openen, mikt het nu op 300.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden