Nieuw jasje

Louis Vuitton is bekend van de tassen. Nicolas Ghesquière moet de kledinglijn van het luxemerk nieuw leven inblazen. Is dat gelukt?

Er is geen show waarover deze week, tijdens Paris Fashion Week zo veel is gesproken als over die van Louis Vuitton. Logisch, want de show van woensdag was de eerste onder leiding van een nieuwe ontwerper: Nicolas Ghesquière (43).


Hij volgde eind vorig jaar Marc Jacobs op, die zestien jaar voor het Franse luxemerk heeft gewerkt. Zijn aanstelling was de spraakmakendste modetransfer van 2013. Ghesquière, die eerder vijftien jaar voor modemerk Balenciaga werkte, geldt als een van de lievelingen van de internationale modepers, omdat hij een eigenzinnige en experimentele aanpak weet te combineren met gevoel voor de historie van een merk.


Dankzij de nieuwe ontwerper hadden de kaarten voor de show van Louis Vuitton, woensdagmorgen in een tent op de binnenplaats van het Louvre, onder modetypes dezelfde status als een handtas van een paar duizend euro. Wat dat betreft is Bernard Arnault, de grote baas van moederbedrijf LVMH, waartoe ook Dior en Givenchy behoren, een meesterstrateeg. Hij weet welke ontwerpers hij op welke plaats wil hebben. En hij heeft genoeg geld om ze binnen te halen.


Ghesquière is een ander type ontwerper dan Jacobs, die vooral sterk is als stylist en die de shows elk seizoen een ander thema gaf. Jacobs heeft dankzij samenwerkingen met onder anderen Stephen Sprouse en Takahashi Murakami de tassen van Louis Vuitton beroemd gemaakt. Aan Ghesquière de taak om de modecollecties nieuw leven in te blazen.


Of hij de hooggespannen verwachtingen waar maakte? Ja. De nieuwe Louis Vuitton-collectie heeft alles wat een succesvolle modecollectie van nu moet hebben. De kleding heeft een herkenbaar silhouet, is draagbaar, commercieel en is gemaakt van prachtige materialen, met net genoeg blingbling om op te vallen en er zijn volop referenties aan een voorbije tijd, in dit geval de vroege jaren zeventig van types als Jane Birkin.


De eerste van de vijftig outfits was opvallend simpel: een slanke A-lijn mini-jurk met een grote col en een getailleerde zwarte leren jas met drukknopen een puntige bruine kraag. Een van de sleutelstukken was een korte A- lijnrok met een grote zak voorop. Het kan niet lang duren voordat goedkope varianten op dat ontwerp in de rekken van Zara en H&M hangen. In de show werden de rokken gecombineerd met een geknoopte riem in de taille en tops met hier en daar een rits.


Er waren truttige kraagjes en zwierige jurken tot boven de knie met bloemen en korte wijd uitlopende mouwen. De schoenen, veel enkellaarsjes, hadden een smalle hoge hak. Klassieke colberts, onder meer van tweed en met drie knopen, kregen iets moderns omdat ze gedragen werden boven strakke broeken van glimmend leer. Al tijdens de show stroomden de reacties binnen via Twitter. De gemene deler? Love, love, love. Oftewel: hebben, hebben, hebben.


Dat is goed nieuws voor de ontwerper, die werd geboren in het West-Franse Loudun en op 14-jarige leeftijd als stagiaire bij modemerk Agnès B begon. Het is ook goed nieuws voor Arnault. Want hij wil eindelijk eens geld verdienen met de kleren van Vuitton. De ontwerpen van Jacobs waren wel te zien in modereportages in glossy's, maar ze werden maar mondjesmaat verkocht. Zijn kleding had geen invloed op het straatbeeld.


Dat wordt onder leiding van Ghesquière wel anders. Wedden dat smaakmakers als Carine Roitfeld, Anna Wintour en Rihanna komend najaar in de kleren van Vuitton door Parijs flaneren?


Vuitton en social media


Als het om marketing gaat, loopt Louis Vuitton voorop. Alleen een paar onafhankelijke journalisten, toonaangevende inkopers en de hoofdredacteuren van de glossy's waarin het merk flink adverteert, kregen een kaart voor de show. Ondertussen kon het grote publiek het hele gebeuren online volgen via een perfect geregisseerde livestream. Direct na de show werden de eerste collectiebeelden van fotograaf Juergen Teller vrijgegeven. Slimme zet. Want het merk was bijna twee uur lang onderwerp van gesprek op de sociale media. Tegen zo veel gratis exposure kan geen advertentie op.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.