Nieuw campagnethema

Alle Franse presidentskandidaten proberen hun voordeel te doen met 'Toulouse': een hachelijke strategie.


Het bloed van politici kruipt waar het niet gaan kan. Dat bleek deze week weer eens na het bloedbad op een joodse school in Toulouse en de moord op drie Franse militairen. Even viel de campagne voor de Franse presidentsverkiezingen stil en bewaarden de kandidaten een gepast stilzwijgen, maar ruim vóór het geluid van de pistoolschoten was verstomd, laaide het politieke gekrakeel alweer op. Centrumkandidaat uitte kritiek op de anti-immigratie retoriek van president Sarkozy -- op dat moment werd nog gespeculeerd dat de dader uit ultrarechtse hoek kwam. Toen bleek dat het om een moslimextremist ging, trok Marine Le Pen van het rechtse Front National alle registers open.


Te midden van al dit politiek gekrakeel kostte het Sarkozy weinig moeite zijn presidentiële statuur te bewaren. Via de televisie beloofde hij dat de dader zou worden gepakt en riep hij de natie op tot kalmte en eenheid. Het vuile politieke werk liet hij over aan Jean-François Copé, de voorzitter van zijn UMP-partij. Copé lanceerde een keiharde aanval op de socialisten, die hij ervan betichtte dat zij de ogen hadden gesloten voor het gevaar van het fundamentalisme.


De affaire heeft de verkiezingscampagne volledig op zijn kop gezet. Opeens gaat het niet meer om de kwakkelende economie - het stokpaardje van de socialist François Hollande - maar om veiligheid, het onderwerp dat Sarkozy graag als zijn privé-domein presenteert. Maar de affaire kan zich ook nog tegen Sarkozy keren. Nu al klinkt er flinke kritiek op de veiligheidsdiensten, die Merah uit het oog verloren nadat hij uit Pakistan was teruggekeerd. Ongetwijfeld zullen Sarkozy's rivalen die kritiek gebruiken om zijn reputatie te ondermijnen. Campagnevoeren in de nasleep van een terreuraanslag is echter een riskante zaak: rondstappen in een mijnenveld.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.