Nieuw blik op de weg

Wat brengt 2013 de automobilist? V toont de acht opvallendste nieuwe ver-schijningen.

Tesla Model S

Wanneer: voorjaar

Voor wie:industriekapiteinen met een groen hart

Een auto waarvan de volumeknop van de geluidsinstallatie tot 11 gaat, kan niet anders dan geweldig zijn. De Model S wordt ook wel een rijdende iPad genoemd, afgaande op zijn herkomst (Silicon Valley, waar ook Apple zit) en zijn bedieningspaneel, dat bestaat uit een enorm lcd-scherm van 17 inch.


De Tesla Model S is volledig elektrisch, heeft een vermogen van omgerekend 355 tot 416 pk (denk Porsche Panamera) en komt dankzij de enorme accu's nu eens verder dan de bakker om de hoek: de actieradius bedraagt maximaal 480 kilometer. Aan het eind van het jaar wil het merk in Europa een netwerk van snellaadstations aanleggen, zodat de auto onderweg binnen een uur kan worden opgeladen. De kans is niet denkbeeldig dat de Model S een succes wordt, met een vanafprijs van 72 duizend euro en 0 procent bijtelling.


Opel Adam

Wanneer:voorjaar

Voor wie: jonge goedverdieners die zijn uitgekeken op de Mini en Fiat 500

De 500 hielp samen met het vorige model Panda het Italiaanse Fiat er weer bovenop. Zo'n trucje kan Opel ook wel gebruiken, dus kwam er de Adam, de lovebaby van Mini en Fiat 500. Het idee: de rij-eigenschappen van de Mini en de kekheid van de 500. Doelgroep: die van de Mini en van de 500. Kans op succes: flink, want de 500 en de Mini zijn niet meer helemaal Jimmy Choo en kopers van dit type auto zijn zo trouw als Berlusconi. De Adam is gebouwd voor de jonge goedverdiener die in het hier en nu leeft. Plaats op de achterbank is er slechts voor de Hello Kittytas, dus als ooit sprake is van gezinsvorming, zal er uitgekeken moeten worden naar een andere auto. Opel hoopt natuurlijk dat er dan een Corsa of een Astra komt, maar die kans is vermoedelijk niet erg groot, omdat de andere modellen van het merk meer Van Haersma Buma zijn dan Silvio. Voorlopig zal de Adam Opel dus uit het slop moeten trekken. Als u overweegt er een te kopen, is het goed te weten dat hij verkrijgbaar is in onder meer de kleuren James Blonde en Purple Fiction...


Skoda Rapid

Wanneer:nu

Voor wie:praktisch ingestelde types

Skoda is de Hema op wielen. Rijk assortiment, veel waar voor je geld, leuke eigen spullen. De grote Skoda Superb is een favoriet van Blik en de Rapid zou dat zomaar ook kunnen worden. Rekent u mee: voor minder dan 15 duizend euro krijgt u een ruime gezinsauto van Volkswagenkwaliteit. Met een bagageruimte van ruim een halve kuub (met neergeklapte bank bijna anderhalve kuub) en flinke beenruimte achterin kan een gezin met volwassen kinderen goed met deze auto uit de voeten. Tel daarbij een start-stopsysteem en een remsysteem dat energie terugwint, waardoor het verbruik beperkt blijft. Zowel de kleinste diesel- als benzinemotor vallen binnen de 20 procent bijtelling, waardoor ook voor zakelijke rijders de Rapid interessant is. Kunnen we nog iets spannends melden over de Rapid? Nee. En zo hoort het ook.


Mercedes-Benz S-klasse

Wanneer:voorjaar

Voor wie:industriekapiteinen, internetrijken en Gordon

Als de Audi A6 een ruimteschip is, is de nieuwe S-klasse de Battlestar Galactica. Het vlaggenschip van Mercedes is zoals altijd voorloper op het gebied van elektronische hulpmiddelen die rijden veiliger en aangenamer moeten maken. De nieuwste versie krijgt onder meer veiligheidsgordels met ingebouwde airbags om bij een botsing de druk op de borstkas te verkleinen. Verder krijgt de S een stereocamera die diepte kan zien. Zo kan hij gevaarlijke situaties beter herkennen en bijvoorbeeld botsingen met voetgangers voorkomen door zelf in te grijpen. Zelfs oversteken op kruisingen wordt veiliger. En in de files volgt de S automatisch de auto die voor hem rijdt. Wel zelf opletten bij de afslag. Met al deze technieken zal Mercedes opnieuw het voortouw nemen in het segment van limousines. Jammer is alleen dat de nu zeer geavanceerde hulpmiddelen al snel zullen doordruppelen naar huis-tuin-en-keukenauto's. Zie bijvoorbeeld de Ford Focus. Die kent veel van de trucjes van de huidige S-klasse, en soms zelfs beter.


BMW 1-serie driecilinder

Wanneer:eind van het jaar

Voor wie: sportieve rijders met een groen hart

Toen BMW enkele jaren geleden aankondigde met een driecilinder te komen, proestte zowat de halve wereld het uit over de komst van de 'BMW Cuore'. Kort geleden hebben de eerste sceptici een paar rondjes mogen rijden in een 1-serie die met de nieuwe motor is uitgevoerd en sindsdien is het stil. Want de driecilinder van BMW blijkt vooralsnog op alle fronten overweldigend. Hij klinkt goed, trekt goed, levert veel vermogen, loopt lekker en is een stuk lichter, waardoor de auto's waarin hij zit beter sturen. Alleen over het verbruik - waar het uiteindelijk om gaat - is nog nauwelijks iets bekend. Overigens krijgt de Mini (óók BMW) die bij Nedcar gebouwd gaat worden dezelfde driecilinder. De toekomst is aan dit soort kleine motoren. In 2012 bewees Ford met de Focus al dat een driecilinder wat betreft prestaties en comfort geen stap terug hoeft te betekenen. De drie van Ford zal ook in de grotere Mondeo komen, alleen is het onzeker wanneer het nieuwe model in Europa op de markt komt. Door de sluiting van de fabriek in het Belgische Genk (waar de Mondeo zou worden gebouwd) is ook de introductie uitgesteld. Dat is jammer, want de Mondeo oogt een beetje als een Aston Martin.


VW Golf Bluemotion

Wanneer:in de zomer

Voor wie:zakelijke rijders, vanwege de lage bijtelling

Zestienhonderd kilometer op een tank - van Breda naar Madrid - haalt de VW Golf Bluemotion, in theorie. Dankzij een gemiddeld verbruik van 1 op 31,25. Zonder hybridetechniek, gewoon met een eenvoudige dieselmotor en een hele trits slimmigheden om het verbruik laag te houden.


Natuurlijk weet iedereen dat het opgegeven verbruik door bijna niemand zal worden gehaald, maar als deze auto in de praktijk op 1 op 24 komt, is dat ook al een mooie prestatie. Volkswagen heeft al diverse auto's op de markt gebracht die een vergelijkbaar laag verbruik claimden, maar dat waren voornamelijk kleintjes als de Polo en de Lupo. De nieuwe Golf is groot genoeg om ook zakenrijders te bekoren en dankzij de lage uitstoot van CO2 is de bijtelling dit jaar slechts 14 procent. Een geheide verkoopknaller derhalve. Om volgend jaar ook nog in de lage categorie te vallen, moet de uitstoot precies één gram omlaag. VW weet de resterende 362 dagen vast nog wel iets te bedenken waardoor dat gaat lukken. Binnenkort dus bij een buurman bij u in de buurt.


Jaguar F-type

Wanneer: in het tweede kwartaal

Voor wie: Jeremy Clarkson

Eindelijk heeft het Britse merk Jaguar een opvolger voor de legendarische E-type (als dit type u weinig zegt: denk aan de mooiste open sportauto uit de jaren zestig en u ziet hem voor u): de F-type. We kunnen nu van alles gaan zeggen over vermogen, achterwielaandrijving, acceleratietijden, trekkracht, adaptieve onderstellen, topsnelheid en CO2-uitstoot. Doen we niet. Gewoon kijken. Waar het vermoedelijk voor de meesten van ons bij zal blijven. Geeft niks. Dromen is ook leuk. En over tien jaar koopt u hem tweedehands voor een schappelijke prijs. En dan is-ie vermoedelijk nog steeds prachtig.


Renault Clio

Wanneer: nu

Voor wie: automobilisten met niet te veel spullen en kinderen.

Als Volkskrantredacteuren voor een verhaal met de auto weg moeten, doen ze dat vaak in een van de redactie-Clio's. Die zijn van het vorige model en ik wil er niks lelijks over zeggen, maar het zijn ondingen. Als je er in zit, schreeuwt het interieur constant: ik ben goedkoop. De schakelaars voelen goedkoop, het motorgeluid is goedkoop, de geluidsinstallatie is goedkoop - alles is goedkoop. Dat is niet zo gek, want de Clio is goedkoop. Maar dat is de nieuwe ook, en die oogt heel anders. Het is een klein opdondertje, maar door de boog onder aan de carrosserie lijkt hij strakgespannen, klaar om een ros uit te delen als dat nodig is. Ontworpen door een Nederlander, Laurens van den Acker, die de auto een meer Latijnse uitstraling wilde geven dan zijn voorgangers. Hij wil de trots bij het merk Renault terugbrengen en ontwierp daarom ook een nieuw logo, dat op de kleine Clio motorkapproporties lijkt te hebben. Binnenin baad je nog altijd niet in weelde, maar dankzij het touchscreen waarmee onder meer de verwarming wordt bediend, is het aantal goedkope knopjes flink afgenomen. Liefhebbers van snelheid wachten op de RS-versie, die wordt geroemd om zijn stuurgedrag. In april komt deze snelle uitvoering. Met een beetje geluk zijn de redactie-Clio's tegen die tijd afgeschreven.


Extra: Best verkochte

Wil je een verkoopsucces? Maak een zuinige auto, weten ze bij Renault. Het zuinige model Mégane van dit merk was vorig jaar de best verkochte auto van Nederland. Ruim 21 duizend werden ervan verkocht en dat is vooral te danken aan de lage bijtelling van 14 procent. Alleen zeer zuinige auto's krijgen zo'n gunstig fiscaal tarief. Dankzij de Mégane bezet Renault in Nederland nu de tweede plaats wat betreft autoverkopen.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden