Nieuw blad voor beginnende urbans

WIE qua persoonlijke 'style' wil meetellen, moet zorgen dat hij urban wordt. Dat is het he-le-maal. Neem Radio 3FM: het moest allemaal anders daar, dus zendercoördinator Florent Luyckx kondigde aan dat de zender urban moest worden....

Wat urban precies is, dat wisten de heren achter de tafel natuurlijk niet. Dat is nou juist het leuke: niemand weet wat het is. Iets met grote steden? Dat hoeft niet eens. Wel belangrijk: je moet jong zijn (of in het nachtleven doen alsof) en je moet popmuziek belangrijk vinden. Bij het nieuwe Radio 3FM wordt vooral de muziek urban gevonden die je vroeger nog gewoon zwart noemde: hiphop, R & B, nu-soul. Maar spierwitte Engelse geezers als The Streets en Audio Bullys zijn ook urban, volgens Engelse bladen.

Tamelijk geruisloos is dit jaar ook hier een nieuw tijdschrift verschenen dat zich bezighoudt met alles wat urban is. Titel: Urban. Voor al uw 'Nightlife, Culture & Entertainment'. Er liggen stapels gratis exemplaren bij urban-gelegenheden. Kledingzaken bijvoorbeeld, of van die urban-koffiewinkels waar het nog een hele klus is om een kop gewone koffie te krijgen, zonder latte, vanillesiroop of geplette ijsblokjes.

Liefst tachtig pagina's telt het derde nummer van het blad, dat vanuit Amsterdam opereert en de sfeer ademt van een blad als Blvd. Het moet gezegd: het blaadje op A5-formaat ziet er prima uit. Goeie cover, mooi glad papier en groen-geel als hoofdkleuren. Jammer dat de website www.urbancult.nl ('online vanaf 1 september') niet werkt.

Wat urban is, wordt er overigens niet duidelijker op. Op de cover staat Chris Martin, zanger van Coldplay, een Engels gitaarbandje dat eerder een tikje saai dan urban is. Dan komen de andere popsterren in het nummer (Beyoncé, Kelis) dichter in de buurt van de 3FM-definitie.

Verder zijn er party- en festivalverslagen (Sensation, Dance Valley), vertelt Kim van Kooten over de Giphart-film Phileine zegt sorry, worden nieuwe, hippe restaurants besproken en zijn er korte vraag-antwoordportretjes.

Het blad zou het best een tijd vol kunnen houden, want commercieel gezien lijkt Urban zijn zaakjes goed voor elkaar te hebben: er zijn genoeg prestigieuze adverteerders, de fabrikant die ons de breezer schonk, vult zijn eigen 'Bat Beats'-muziekpagina's en een deel van de artikelen wordt geleverd door websites als Link2Party.nl, SpecialBite.nl en Good2B.com.

Blijkbaar was het toverwoord urban ook nu genoeg om de zaak van de grond te krijgen, maar dat neemt niet weg dat het onduidelijk is op wie Urban zich nou eigenlijk richt. Als GTST-actrice Fajah Lourens in haar Q & A-portretje opbiecht dat ze een 'snoeperd' is en dat discriminatie 'echt niet meer kan', lijkt men zich te richten op tieners in de Yes-leeftijd. Maar die mogen van pa en ma niet naar Ibiza om te dansen op dj Hugo Sanchez en kunnen een etentje in één van de aanbevolen hot spots niet betalen.

Aan de tips van GTST-ster Lourens helpen je ook al niet veel verder. Beste plaat aller tijden? 'Moeilijk. Ik houd heel erg van R & B-muziek.'

Favoriete film? 'Dat zijn er zoveel.'

Wie is je absolute held/heldin? 'Helden bestaan niet in mijn ogen.'

Het is lastig urban worden als zelfs de urban people in Urban het antwoord schuldig moeten blijven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden