Nieuw bedrijf Unilever voor dure cosmetica

Unilever begint het bedrijf Unilever Cosmetics International. Dit nieuwe bedrijf moet het vehikel worden waarmee het concern zijn positie in de markt voor dure cosmetica en parfums gaat versterken....

ANP

Het nieuwe bedrijf bestaat uit twee afzonderlijke afdelingen. De ene is Calvin Klein Cosmetics, dat als een aparte eenheid blijft optreden. Unilever Prestige is de nieuwe eenheid, die zich gaat bezighouden met de ontwikkeling van parfums en cosmetica-merken naar het voorbeeld van het succesvolle Calvin Klein.

De ontwikkeling en het op de markt brengen van parfum- en cosmetica onder de merknaam Nautica moet het eerste wapenfeit worden van Unilever Prestige. En daarbij blijft het niet. Op korte termijn komen hierover nadere mededelingen, belooft Unilever.

Elizabeth Arden blijft buiten deze reorganisatie. Voorlopig blijven de activiteiten van dit bedrijf, dat onder meer luxe parfum-artikelen verkoopt, onveranderd.

Het nieuwe cosmetica-bedrijf heeft volgens Unilever niets te maken met de ingrijpende reorganisatie die het concern vorige week aankondigde. Wereldwijd gaan honderd fabrieken dicht, vervallen 25 duizend banen en verdwijnen achthonderd van de twaalfhonderd merken.

Het afgelopen jaar daalde de beurswaarde van de merkengigant met ruim eenderde. Behalve parfums en cosmetica produceert en verkoopt Unilever onder meer wasmiddelen (Omo), margarine (Blue Band), ijsjes (Magnum), soepen en rookworsten (Unox), pindakaas (Calvé)en thee in zakjes (Lipton).

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden