Niets spoort mij zo aan als erkenning

Fanny Mendelssohn is niet weg te slaan achter de piano.

Rome, 23 april 1840

We ontbijten vroeg en rijden naar Villa Millin op de Monte Mario (heuvel even buiten Rome, red.). Het uitzicht is prachtig, vooral onderweg. Boven op de heuvel raken de zichtlijnen enigszins in de war. De Sint Pieter kun je heel duidelijk zien, het Vaticaan lijkt kort en gedrongen. Het uitzicht met de lange zichtlijnen vanaf de Pincioheuvel is mij liever. Wel mooi van hieruit zijn de bochten van de Tiber, met de Ponte Molle en zijn wachttoren. Bij de terugrit begon de hemel steeds sterker te gloeien. In het fraaiste avondlicht reden we over de Ponte Molle; nu alles in bloei staat is het een feest om buiten te zijn.

's Avonds hadden we bezoek. Ik speelde veel, om de verveling te verdrijven die een aantal Engelse ladies in royale hoeveelheden verspreidden. Toen ze vertrokken waren en alleen de mij bekende heren overbleven, begon ik opnieuw, de plus belle, en ik speelde tot middernacht. Bousquet en Dugasseau maken het me in zekere zin moeilijk: ze vergeten niets dat ik eerder voor ze heb gespeeld, ook al is het maanden geleden. Een beter publiek kun je je niet wensen.

Ik componeer op dit moment ook veel. Niets spoort mij zo aan als erkenning, terwijl kritiek me bedrukt en moedeloos maakt. Gounod is zo vurig van muziek vervuld, als ik nog niet eerder heb meegemaakt (de Franse componist raakte in Rome bevriend met Mendelssohn, red.).

Mijn kleine Venetiaanse stuk bevalt hem buitengewoon, en verder ook het stuk in b-kleine terts dat ik hier heb gecomponeerd, een capriccio in a mineur, en bovenal het Italiaanse concert van Bach, dat ik minstens tien keer heb moeten spelen.

Fanny Mendelssohn (1805-1847), Duits klavierspeelster en componiste. Uit haar Italienisches Tagebuch.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden