Niets dan lof aan het sterfbed van de pers & een moppercolumn van Elma Drayer

Het beste (links) en het slechtste (rechts) uit de media. Deze week laten de fans van Dagblad De Pers zich van hun warmhartige kant zien en heeft Elma Drayer weinig recht van spreken over de Boekenweek.

De Boekenweek is een typisch Nederlands verschijnsel, betoogt journaliste Elma Drayer deze week in haar mediacolumn in Vrij Nederland. 'Ook dezer dagen zullen zich weer honderdduizenden naar de boekenwinkel begeven teneinde daar een boek aan te schaffen - alleen omdat je er voor niks eentje bij krijgt', schrijft ze. Nog erger dan die Nederlandse voorliefde voor gratis, vindt Drayer de aandacht die 'de serieuze pers' elk jaar maar weer aan dat vermaledijde evenement besteedt: 'Bij de Boekenweek gedraagt iederéén zich als gehoorzame mediapartner van de CPNB', stelt ze vast in een weekblad dat in grote, felrode letters 'Boekenweekspecial' op de cover heeft staan. Om de schijn van onafhankelijkheid te houden, mopperen die journalisten wel wat af over de Boekenweek, mokt Drayer in haar, jawel, moppercolumn over de Boekenweek.


Drayer doet precies wat ze andere media verwijt: ze moppert en besteedt aandacht aan een evenement dat volgens haar al te veel aandacht krijgt. Het lijkt een gevalletje kritisch-om-het-kritisch-zijn, want haar punt blijft onduidelijk. En om ons dan toch maar even van de niet-kritische kant te laten zien: is het niet leuk dat het boek een week per jaar de volle aandacht heeft? Dat vindt de journaliste vast ook, want was het niet Elma Drayer die dinsdagavond toch over de rode loper van het Boekenbal schreed?


Bijna niets dan lof voor Dagblad De Pers de afgelopen dagen, in alle Nederlandse media. Bijna, want behalve lof was er de aanleiding tot de lof: het bericht dat De Pers vanwege onvoldoende advertentie-inkomsten ophoudt te bestaan.


Eeuwig jammer, vinden andere media. Immers, 'De Pers gaf gul ruimte aan goede ideeën' (nrc.next), 'het rare en eigenwijze, dat kreeg aandacht in de krant' (Trouw) en 'het was verfrissend dat ze in nieuwsartikelen soms een standpunt innamen', Piet Bakker, hoogleraar media aan de Hogeschool Utrecht in NRC Handelsblad.


Ook de lezers, treinreizend Randstelijk Nederland, betreuren het naderende ontbreken van hun gratis ochtendblad in de stationsbakken. Ze begonnen een Facebookactie, 'Red De Pers', gevisualiseerd met een met reddingsbanden omwikkeld De Pers-logo.


Het oprichten van een Facebookpagina tot het behoud van iets of iemand is, samen met het doneren aan Giro 555, al een jaar of vijf het hoogste wat de doorsnee van een Westerse samenleving te bieden heeft aan engagement en barmhartigheid.


Dus op zichzelf zegt de actie veel goeds over de kwaliteit en aaibaarheid van De Pers. Maar, voorgaande acties, zoals de hetze tegen 'Halbe de Sloper', leverden behalve veel sympathie weinig op. Een Facebookpagina lijkt het voorportaal van de Eeuwige Jachtvelden. Maar als De Pers die binnenkort betreedt, dan wel onder luid gejuich.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden