Niet uitchecken kost half miljoen

Elke dag vergeten duizenden passagiers uit te checken met hun ov-chipkaart. Weinig reizigers vragen hun geld terug omdat de declaratieprocedure vaak ingewikkeld is....

Den Haag Dagelijks vergeten zo’n zevenduizend passagiers uit te checken met de ov-chipkaart. Dat kost hun veel geld. De minder alerte reiziger levert de vervoersmaatschappijen maandelijks ruim een half miljoen euro op.

Dat blijkt uit onderzoek van Het Financieele Dagblad. Het bedrag kan wel eens veel hoger uitpakken, aangezien niet alle vervoerders gegevens aan de krant wilden verstrekken. De NS, RET, GVB en HTM werkten wel mee.

Wie vergeet uit te checken is in de tram bus of metro 4 euro kwijt. In de trein varieert deze borg tussen de 10 en 20 euro (afhankelijk van de reis). Het verlies van dat bedrag is voor veel forensen een forse afknapper. Het is mogelijk dat geld terug te vragen bij de vervoerder, maar weinig reizigers doen dat.

Het terugvragen van geld is ingewikkeld. Via internet moet een formulier worden ingevuld en daarna duurt het nog enkele weken voor het op de bankrekening van de reiziger staat. 35 procent van de forensen bij het Rotterdamse RET (met relatief eenvoudige claimformulieren) vraagt geld terug. Bij de NS is dat slechts 11 procent. Daar moeten klanten eerst een nummer bellen.

Consumentenorganisaties wijzen al maanden op het declaratieprobleem. In juli nam de Kamer een voorstel aan dat de vervoerders opriep pro-actiever te werken. De niet alerte reiziger zou via een sms of mail gewezen moeten worden op het vergeten uit te checken. Dat blijkt in de praktijk echter niet zo simpel.

‘Op deze manier wordt de reiziger in het openbaar vervoer een melkkoe’, zegt Kamerlid Ineke van Gent (GroenLinks). ‘Dat geld is van de reiziger en moet terugkomen.’ Farshad Bashir (SP): ‘Het bedrag dat vervoersbedrijven in de zak steken is veel hoger dan een half miljoen euro per maand.’ Volgens hem gaat het niet alleen om ‘domme’ reizigers. ‘Apparaten werken niet of zijn verstopt.’

Volgens het ministerie van Verkeer en Waterstaat wordt aan de apparaten gewerkt. Bij de NS worden de kaartlezers op ‘handigere en beter vindbare plekken’ geplaatst, staat in een brief naar de Kamer. Daarmee is het probleem met declareren nog niet opgelost. ‘Vervoerders mogen niet verdienen aan het vergeten van uitchecken’, zegt een voorlichter. ‘Het geld moet terug naar de reiziger.’ Hoe is onduidelijk.

Uit de brief van het ministerie blijkt dat sinds de invoering van de ov-chipkaart (2005, in proeftuin Rotterdam) 8 miljoen kaarten zijn verkocht. Zo’n 2 procent van ‘de beginners’ vergeet uit te checken. ‘Het is wennen’, zegt Kamerlid Sander de Rouwe (CDA). ‘Maar in het algemeen werkt het goed.’ Hij vindt wel dat er verbeteringen nodig zijn.

Charlie Aptroot van de VVD vindt dat ‘zonder hetze’, het bedrag terug moet komen bij het vergeten van uitchecken. Maar hij maakt zich vooral zorgen over blinden die niet kunnen zien of ze wel of niet zijn uitgecheckt. ‘Daar móet een oplossing voor komen.’

De ov- chipkaart is nu vrijwel overal ingevoerd. Alleen in Groningen en Drenthe moeten reizigers nog een strippenkaart aanschaffen. In Amsterdam en Rotterdam is daar helemaal niet meer mee te reizen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden