Niet toegeven aan de mislukking

Het gaat heel slecht met veel van zijn bedrijven en dus wil hij ze verkopen. Daarna wil Hennie van der Most weer aan de slag, met nieuwe projecten.

Hij is voor oostelijk Nederland wat Wim van der Leegte is voor zuidelijk Nederland. Maar terwijl selfmade man Van der Leegte donderdag met de opening van een nieuwe autofabriek in Born het meest glorieuze moment uit zijn carrière zal beleven, likt Hennie van der Most zijn wonden. Zijn bedrijvenconglomeraat staat op omvallen. Hij moet mensen ontslaan en vele bedrijven verkopen. Zijn staalconstructiebedrijf staat voor 1 euro te koop, maar dan moet de nieuwe eigenaar wel ook het personeel overnemen.


In een interview met Het Financieele Dagblad klaagde de 64-jarige ondernemer dinsdag zijn nood. 'Ja, het zijn zware tijden. Ik zit diep in de crisis. (...) Ik heb vijftien bedrijven. Had ik er maar één, dan was het nog te overzien. Maar nu komt alles tegelijk. En we leven in een andere wereld dan voor de crisis.' In de afgelopen tijd heeft hij overigens al flink gereorganiseerd. Van de 2.000 man die hij ooit in dienst had, zijn er nu nog 750 over. De omzet is gedaald tot 43 miljoen euro.


Maar Van der Most zegt niet op te willen geven. Hij wil nieuwe projecten beginnen, maar dan moeten eerst de oude worden verkocht. Een Duits vakantiedorp waar hij 24 miljoen in heeft geïnvesteerd, mag voor 10- tot 15 miljoen euro de deur uit. Ook zijn bekende draaiende restaurant langs de A28, de Koperen Hoogte, staat te koop. Bij Speelstad Oranje in Drenthe moeten vijftig banen worden geschrapt - iets wat de bonden tot woede van Van der Most vlak voor het zomerseizoen lieten uitlekken.


Van der Most was jarenlang de popiejopie van ondernemersland, net zoals Dirk Scheringa voor de ondergang van DSB en Joep van den Nieuwenhuyzen begin jaren negentig. Net als Van den Nieuwenhuyzen noemde hij zich de 'bedrijvendokter'. Hij maakte onder de naam Operatie Bedrijvendokter zelfs een serie televisieprogramma's waarin hij ondernemers in problemen met adviezen te hulp schoot. De serie was zo succesvol dat SBS uiteindelijk het programma bij omroep Max wist weg te halen.


Van der Most had een simpel credo: 'Durf je nek uit te steken, werk hard en heb een rotsvast geloof in eigen kunnen.' Als 25-jarige jaar begon hij met een oud-ijzerhandel in de tuin van zijn ouders in Slagharen. Met het verdiende geld stapt hij in de horeca. In 1980 opende hij in een oude textielfabriek een groot overdekt complex met zwembad, kegelbanen en verschillende restaurants. Daarna begint hij de ene na de andere onderneming met als klap op de vuurpijl Wunderland Kalkar. Van de nooit gebruikte kerncentrale over de Duitse grens maakt hij een pretpark. Daarna volgen een uitgaanscentrum in een oud ziekenhuis in Almelo onder de naam Preston Palace, een attractiepark in een oude aardappelmeelfabriek (Speelstad Oranje) en een keten van restaurants waar onbeperkt kip kan worden gegeten (Piri Piri).


Zijn Overijsselse accent, zijn no-nonsensehouding ('jullie vergaderen veuls te veul'), zijn aversie tegen het establishment en de academische wereld ('kennis blokkeert, als ik naar iedereen had geluisterd was ik nog pompbediende geweest') maken van Van der Most een volksheld. Hij wordt na de kredietcrisis gevraagd adviezen te geven aan het ministerie van Economische Zaken, wordt politiek bondgenoot van Rita Verdonk en is erbij als de koningin het oosten bezoekt.


Maar vorig jaar ging het bergafwaarts. De regionale krant De Stentor meldt als eerste dat het imperium van Van der Most scheurtjes begon te vertonen. Op dat moment was Preston Palace al afgestoten en had hij bij zijn staalbedrijf mensen moeten ontslaan. Toch zegt Van der Most te willen blijven investeren. Zo is hij nog bezig met de bouw van mobiele torens waarin restaurants zouden moeten worden gevestigd en is hij vast van plan zijn nieuwe attractiepark Speelstad Rotterdam te openen. Er ontbreekt alleen nog 7 miljoen euro voor de financiering.


Van der Most was gisteren in het buitenland en wilde geen verder commentaar geven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden