Niet ontwerpen, toch beroemd

Modekeuze

Justin O'Shea is het bewijs dat je niet meer per se een getalenteerd ontwerper hoeft te zijn om het te maken bij een modemerk. De Australiër maakte naam als inkoper van de Duitse webwinkel Mytheresa (die is flink gegroeid onder zijn creatieve leiding) en werd in april aangesteld als creatief directeur van het Italiaanse modemerk Brioni.

Justin O'Shea Foto Justin O'Shea

Maar hij heeft geen enkele ervaring als ontwerper, zeiden critici. Boeien, dacht de directie van Brioni. O'Shea weet wat verkoopt, geldt als een stijlicoon én hij heeft bijna honderdduizend volgers op Instagram. Zijn look - iets met strakke pakken, tatoeages en een afgetraind lijf, noem het gangster chic - wordt veel gekopieerd.

Hij heeft bovendien verkering met een ander stijlicoon met bijna honderdduizend volgers op Instagram, Veronika Heilbrunner. De twee zijn het Duitse equivalent van Victoria en David Beckham, een societykoppel dat geliefd is in modekringen. Als je het zo bekijkt, is de keus van de directie van Brioni voor O'Shea helemaal niet zo gek. Hij kan de pakken van het label in één klap cool maken. Niet door ze te ontwerpen, maar gewoon, door ze aan te trekken. Dat is precies wat hij doet. En dan heeft hij ook nog rockband Metallica gestrikt voor de eerste advertentiecampagne, een slimme zet die het merk veel aandacht heeft opgeleverd. Kortom: O'Shea weet hoe mode anno 2016 werkt.

Veronika Heilbrunner Foto Veronika Heilbrunner
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.