Niet-lezers & Paul Römer

Gijp wint de NS Publieksprijs en Paul Römer doet de NTR-slogan 'speciaal voor iedereen' geen eer aan.

Top

Er bestaat in de uitgeverswereld zoiets als een markt van niet-lezers. Die markt is groter dan de markt van lezers. Op de markt van niet-lezers is veel geld te verdienen, zoals de Vijftig Tinten-trilogie van E.L. James bewees. Daarna was er Gijp, van Voetbal International-redacteur Michel van Egmond.


De onverbiddelijke bestseller over oud-voetballer René van der Gijp won deze week de NS Publieksprijs. Niet iedereen was tevreden. Sommige reacties deden denken aan de sneue commentaren in de tv-wereld over de zege van het ouwehoerprogramma Voetbal International - habitat van diezelfde Van der Gijp - van de Televizier Ring.


Ja, inderdaad, beide overwinningen zijn voor een niet onbelangrijk deel te danken aan de schaamteloze oproepen in het tv-programma. De macht van Johan Derksen is groot. Gijp won de NS Publieksprijs met 40 procent van de stemmen. Onder anderen Geert Mak en Tommie Wieringa waren kansloos.


Met Gijp heeft uitgever Voetbal International de markt van niet-lezers aangeboord. Dankzij Gijp zijn honderdduizenden mannen (type: voetballiefhebber, bierdrinker) lezer geworden. Dat is de ware overwinning.


In nrc.next sprak Derksen woensdag over een 'vergeten groep lezers' en treiterde hij collega-uitgevers met een provocerend kwootje: 'We zijn geen interessantdoenerige uitgeverij in de ivoren toren van de grachtengordel.' Nee, dat is Voetbal International inderdaad niet.


Er komt overigens geen Gijp II. Auteur en hoofdpersoon zijn er wel zo'n beetje klaar mee. Stoppen op het hoogtepunt, ook dat is top.


Flop

Deze pagina is niet Zwarte Piet-vrij. Oude, wijze mannen spraken zich deze week in de media uit over de kwestie, dat noopt ons ook een duit in de zak van Sinterklaas te doen.


Een van die oude heren was Paul Römer, de NTR-baas die het Sinterklaasjournaal en de intocht uitzendt. Zijn schimmel reed hem maandag naar het radioprogramma NCRV Lunch, dinsdag mocht hij bij DWDD voorlezen uit zijn grote boek.


Vooral op de radio had Römer last van een typische oudemannenkwaal: geloof in het eigen gelijk, met een scheut Oost-Indische doofheid. De kwestie kwam elk jaar terug, verzuchtte hij. 'Mensen willen zich profileren met deze makkelijke discussie.'


Tegen die zeurende lieden wilde hij zeggen: 'Het is een prachtig feest. Daar hoort een man met een witte baard, een wit paard en Zwarte Pieten bij. Het heeft niets, maar dan ook niets met discriminatie te maken.' De andere studiogast, eveneens geboren in het jaar 280, grapte nog wat over beledigde zwarte paarden en mannen met jurken.


De NTR-communicatiepiet zal Römer na de uitzending hebben geadviseerd: 'Morgen bij DWDD iets meer empathie, Paul.' Dus sprak hij daar over 'emoties die we serieus moeten nemen', maar: 'dit los je niet op door Zwarte Pieten weg te doen.'


Gek eigenlijk, dat de baas van een omroep met de slogan 'speciaal voor iedereen' zo weinig oor heeft voor de tegenstanders. We hebben het feest al honderd jaar zo gevierd, daarom moeten we het zo blijven vieren, vindt hij.


Er werd aan de deur geklopt. Het was de nieuwe tijd, maar de oude man hoorde het niet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden