'Niet leuk, wel goed'

AMSTERDAM - 2013 lijkt het jaar van de nieuwe digitale journalistieke initiatieven. Na De Nieuwe Pers en De Correspondent is er sinds deze maand Tone, een iPad-app met wekelijks elf artikelen over politiek, media en economie. Vanaf vandaag is het vierde nummer beschikbaar.


Het digitale blad wil zich onderscheiden door de nadruk op internationaal nieuws. Onder de journalisten zijn bekende namen zoals Hans Laroes en Frènk van der Linden, maar ook buitenlandse auteurs. Zo worden ook stukken geplaatst van onder anderen Joschka Fischer en de Amerikaanse commentator Anne-Marie Slaughter. Arno Laeven (41) is een van de drie initiatiefnemers van Tone.


Hoe ontstond het idee om Tone op te richten?

'Online is er ontzettend veel nieuws te vinden. Maar voor duiding, opinie en achtergrondstukken ben je al snel aangewezen op print. Ik geloof dat lezers digitaal best willen betalen voor goede artikelen. Tone biedt daarom online kwalitatief hoogwaardige journalistiek voor 1,79 euro per nummer of 0,89 per los artikel.'


Kun je niet beter de krant op de iPad lezen? Dan betaal je de helft en heb je evenveel artikelen. Plus nieuws, columns, interviews, et cetera.

'Ik denk dat je ons beter kunt vergelijken met een opinieweekblad. Ga maar eens tellen hoeveel echt lange stukken er in De Groene Amsterdammer of Vrij Nederland staan. Dan kom je niet ver boven de tien uit. Je betaalt voor allerlei andere zaken, die misschien aardig zijn om te lezen, maar die niet de essentie raken waarvoor je het blad koopt. Als je het zo bekijkt, is 1,79 helemaal niet zo veel voor elf stukken.'


Wie vormen de doelgroep van Tone?

'We richten ons op mensen die met een nieuwsgierige blik naar de wereld kijken en Tone lezen naast andere kranten, tijdschriften en websites. We pretenderen geen vervanging te zijn van andere media, noch streven we ernaar het enige blad te zijn voor mensen om geïnformeerd te raken. Het idee dat mensen afhankelijk zijn van één medium is achterhaald. Tone is een goede aanvulling op wat er al is.'


Tone heeft een sobere stijl. Geen beeld, alleen tekst. Hebben jullie daar bewust voor gekozen?

'Henk Hofland zei in de documentaire Iedereen Journalist iets moois: alles moet maar leuk zijn. In de journalistiek zie je vaak dat er een foto bij een stuk wordt geplaatst die niets met de inhoud te maken heeft. Gewoon omdat het moet. Digitaal wordt alles maar verrijkt met beeld en geluid, daar willen wij vanaf. We willen terug naar de essentie en dat is het lezen van goede stukken.'


Is multimedialiteit niet juist een manier om lezers te trekken?

'Ik denk dat het alleen maar afleidt als je een stuk aan het lezen bent en je moet opeens een video kijken of er schuiven foto's in beeld. Kijk naar interactieve projecten als Snow Fall van The New York Times of Firestorm van The Guardian, waarbij tekst, video, audio en fotografie zijn gecombineerd. Ze zijn prachtig gemaakt, maar ik vraag me af of lezers erop zitten te wachten. Ik zeg niet dat foto's helemaal niet werken, maar ze moeten iets toevoegen aan het artikel.'


Hoe hebben jullie de groep auteurs samengesteld?

'We wilden een mix van bekende en onbekende journalisten. Daarbij hebben we naar twee dingen gekeken: ze moeten natuurlijk een goede pen hebben en ze moeten ook echt verstand hebben van het onderwerp waarover ze schrijven en geen meninkjes verkondigen. Dus niet Prem Radhakishun die ook even iets wil zeggen over de situatie in Syrië, maar Petra Stienen: specialist inzake de Arabische wereld.


'De Nederlandse journalisten schrijven exclusief voor Tone, de stukken van buitenlandse auteurs komen via een samenwerking met Project Syndicate. Zij hebben wereldwijd een stuk of vijftig auteurs in hun bestand, wij nemen daarvan acht auteurs af. Hun stukken worden voor Tone in het Nederlands vertaald.'


Hoe ziet het verdienmodel van Tone eruit?

'We hebben alle drie geld geïnvesteerd. We verdienen aan het bedrag dat lezers betalen. De auteurs delen vervolgens in de operationele winst.'


Het kan dus zo zijn dat de artikelen zichzelf niet terugverdienen?

'Dat zou kunnen, de tijd zal het leren. Maar alle auteurs zijn bereid te kijken of het werkt. Als dit hun enige broodwinning was, zou het moeilijk worden. Het is belangrijk dat ze zelf, bijvoorbeeld via Twitter, aan promotie doen.'


GEEN BEELD EN GELUID

'DIGITAAL WORDT ALLES MAAR VERRIJKT MET BEELD EN GELUID, DAAR WILLEN WIJ VANAF. WE WILLEN TERUG NAAR DE ESSENTIE EN DAT IS HET LEZEN VAN GOEDE STUKKEN', ALDUS ARNO LAEVEN, EEN VAN DE INITIATIEFNEMERS VAN DE IPAD-APP TONE.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden