'Niet iedereen wordt mooi oud'

Veertigplus modellen zijn er nauwelijks in Nederland, terwijl er steeds meer vraag naar is. 'Een iets oudere vrouw mag ook gezien en gefotografeerd worden.'..

tekst Milou van Rossum

Op de voorkant van de nieuwe Hema-folder staat een vrouw die volgens het eigen reclamebureau van het grootwinkelbedrijf precies geschikt is om het nieuwe modeseizoen in te luiden: ijdel én eigenzinnig. Haar lange hals is getooid met een flinke hoeveelheid nepparels en andere kettingen, en ze kijkt zelfverzekerd in de camera. Ze heeft een gezicht waar je langer naar blijft kijken dan dat van het gemiddelde model. Een gezicht dat zichtbaar langer dan vijftig jaar heeft geleefd en dat dus de rimpels heeft die daarbij horen.

Bij de laatste modeshow van Frans Mole naar liepen welgeteld twee modellen van onder de 25 mee. Het grootste gedeelte was in de dertig, er was een veertiger bij, en een vijftiger, maar de show werd gestolen door Son ja Bakker, het grijze haar in een sierlijke knot, leeftijd strikt geheim, maar onmiskenbaar de oudste mannequin op het plankier. Molenaars klanten zijn over het algemeen ook wat ouder, dus waarom zou hij zijn beroemde mantelpakjes tonen op meisjes in wie zij zich totaal niet kunnen herkennen?

In 1994 werd model en actrice Isabella Rosselini op 42-jarige leeftijd ontslagen als het gezicht van het cosmeticahuis Lanc”me. Reden: ze werd te oud bevonden om nog make-up en crèmes te kunnen verkopen.

Nog geen tien jaar later lijkt dat een volkomen achterhaalde gedachte. Oudere vrouwen zijn zichtbaarder dan ooit, en niet alleen bij Hema en Frans Molenaar. De jongste onder de oudere vrouwen, de vrouwelijke veertiger, lijkt zo ongeveer uitgeroepen tot het nieuwe internationale sekssymbool. Madon na staat - in Gap-spijkerbroek, wit hemdje, kekke pet en massa's diamanten - op de voorkant van de nieuwe Harper's Bazaar, Een zwoel kijkende Demi Moore siert de cover van Pop, dat geldt als een van een belangrijkste nieuwe modebladen (begeleidende tekst: 'Demi heeft alles: perfect haar, het perfecte lichaam, de perfecte six-pack'). Jerry Hall komt binnenkort op de billboards van h & m, Andie MacDowell en Catherine Deneu ve - bijna 60 zelfs - doen advertenties voor l'Oréal, en Pat Cleveland, topmodel uit de jaren zeventig en tachtig, liep samen met haar dochter in de laatste prêt-à-portershow van Cha nel.

De Amerikaanse Vogue brengt tegenwoordig twee keer per jaar een age-issue uit (met modeadviezen voor vrouwen van 18 tot 80. Tip voor veertigers: netkousen). Het eerder genoemde Harpers' Bazaar heeft in het laatste nummer modereportages met Linda Evangelista en Cindy Crawford (res pec tie velijk 38 en 37 jaar oud, inderdaad nog best jong, maar voor modellen toch een zeer gevorderde leeftijd) en eert de Neder land se veertiger Linda Spierings, voormalig supermodel, als 'onconventionele schoonheid'.

De boodschap is duidelijk: ook vrouwen van boven de veertig, de vrouwen die het meest te besteden hebben, doen aan mode. En ze worden vooral ook graag aangesproken als vrouwen boven de veertig en door vrouwen boven'de veertig, dank u wel. Zoals voormalig model Twiggy (53) onlangs in een Engelse krant zei: 'Het wordt verdomme ook tijd; anti-rimpelcrèmes zijn ons jarenlang verkocht door tieners!'

Toch zijn modellen boven de veertig in ieder geval in Nederland nog een zeldzaamheid, leert een rondje langs Nederlandse modellenbureaus. Het is allang niet meer zo dat je als model met je 28ste met pensioen moet, maar de spoeling wordt naar boven toe erg dun. Zijn er al weinig vrouwen die lang, fotogeniek en dun genoeg zijn om model te zijn, er zijn er nog minder die hun hele leven dun en strak genoeg blijven. Zoals een boeker van het Nederlands modellenbureau De Boekers zegt: 'Niet iedereen wordt mooi oud'. De meeste Nederlandse bureaus die zich op mode concentreren hebben zelfs helemaal geen veertigplussers in het bestand. Bij De Boekers zijn dat er zes op een totaal van 350 modellen.

Ook bij Euromodel en Moeder anne casting, die zich meer richten op de commerciële markt, houdt het niet over. 'We zijn dan ook minder veeleisend bij oudere modellen', zegt boeker Liesbeth Bakels van Moeder annecasting.

'Er is minder keus en best veel vraag, dus we schrijven iemand sneller in.' Die vraag komt overigens voor een groot deel uit het buitenland, met name Duitse bedrijven doen vaak een beroep op de oudere Nederlandse modellen.

'Ik heb het het drukst met dertigers, maar er is veel vraag naar mensen tussen de veertig en de vijftig', zegt ook Marian Ba rends van Euromodel (25 veertigplussers in het bestand, ingedeeld in middle age, grandmas en grandpas). Barends heeft het liefst mensen die jong begonnen zijn.

'Die weten hoe ze zich moeten verzorgen, en ze weten hoe het werkt. Sommige modellen die op late leeftijd beginnen kun je niet alleen op reis sturen.' Uitzonderingen daargelaten: Euro model Adriana Schut, geboren in 1920, stapt bijvoorbeeld nog zo op de trein om naar Duits land te gaan, en stond onlangs voor een productie nog op een skate board.

Retouche

Hoe realistisch zijn de foto's en de lichamen van de oudere vrouwen die we te zien krijgen? Vooral in Amerikaanse bladen is, dankzij ingrepen en retouchering, nog niet het kleinste rimpeltje te zien. Wie niet beter wist, zou denken dat de nog altijd zeer strak afgetrainde Demi Moore nog lang geen dertig is. De Amerikaanse Carmen dell' Orifice (72), 's werelds bekendste oudere supermodel, maakt er geen geheim van dat ze al veertig jaar intensief wordt behandeld met siliconen.

In Nederland zijn de oudere modellen stukken natuurlijker, al zegt Marian Barends dat sommigen van haar vrouwelijke veertig-plussers de rimpels om hun mond laten wegwerken met collageen en af en toe een chemische peeling nemen. 'Ik dring het niemand op, maar als ze mij ernaar vragen, geef ik wel advies.'

Oudere mensen worden in Neder land vaak aangesproken door modellen die net iets jonger zijn dan zijzelf. Zoals de modellen in bladen als Elle doorgaans ook zeker tien jaar jonger zijn dan de gemiddelde lezeres, zo zitten de vrouwen die poseren voor de modereportages van bijvoorbeeld Sanoma's Midi, maandblad voor vooral vrouwen die 'midden in het leven' staan, echt aan de onderkant van de doelgroep.

'Het is een bekend verschijnsel dat vrouwen - en ook mannen - denken dat ze er beter en jonger uitzien dan ze in werkelijkheid zijn', zegt hoofdredacteur Rob van Vuure. 'In ieder geval willen ze dat. Een model van eind dertig is te jong voor ons, maar als we eens een keer iemand gebruiken die 60 is, en er ook zo uitziet, krijgen we meteen commentaar van de lezers: ”Zo oud zijn we nou ook weer niet, hoor.”'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden