Niet elke file is een echte

NIETS ZO frustrerend als in een file belanden waarvoor niet op de radio wordt gewaarschuwd. En groot is de opluchting als een aangekondigde file als sneeuw voor de zon blijkt opgelost....

Om te beginnen bij het begin: wat is een file? Het Traffic Information Center (TIC) in Utrecht (een samenwerkingsverband van Rijkswaterstaat en het Korps Landelijke Politiediensten) spreekt van 'langzaamrijdend verkeer' als op een aaneengesloten traject van twee kilometer lengte tussen de 25 en 50 kilometer per uur wordt gereden. 'Stilstaand verkeer' is de term voor verkeer trager dan 25 kilometer per uur.

'Maar als een automobilist op een drukke snelweg slechts 70 kilometer per uur kan rijden, terwijl 120 de maximum snelheid is, zal hij dat al snel beleven als file', zegt J. den Hollander van TIC. 'Volgens onze criteria is dat echter geen file en dus wordt die informatie niet doorgegeven.'

Toch kun je verzeild raken in échte files waarvoor de radio evenmin heeft gewaarschuwd. Volgens TIC komt dat door het 'leesbeleid'. 'Het radiojournaal kan na het nieuws niet ook nog eens tien minuten lang alle files en vertragingen opnoemen, dus soms wordt er een selectie gemaakt', legt Den Hollander uit. 'Alleen de grootste problemen en de files op ongebruikelijke plekken passeren dan de revue.'

Wie verneemt dat er een file staat, kan besluiten een andere route te nemen of ervoor kiezen later te vertrekken. Maar dan moet de informatie wel actueel zijn. Volgens onderzoeksbureau Transpute in Gouda zit er tussen registratie en doorgifte van gegevens aan weggebruikers soms wel een half tot een heel uur.

J. van Torenburg van Transpute legt uit hoe dat komt. 'De file moet ter plekke worden geobserveerd en in de TIC-meldkamer geregistreerd. Dan komt de informatie beschikbaar voor bijvoorbeeld de ANWB. Maar op de radio wordt natuurlijk niet na elk plaatje de nieuwe stand van zaken gemeld.'

Erg is die vertraging in de melding volgens Van Torenburg meestal niet. 'De ochtendspits staat er van halfzeven tot negen uur. In die tweeënhalf uur verandert er weinig dus maakt het niet veel uit als de informatie later doorkomt.'

Overigens staat het verkeer binnen afzienbare tijd mogelijk een kleine revolutie te wachten. TIC doet proeven om de files niet alleen in kilometers, maar in tijd te registreren. Dan kan worden gemeld hoeveel tijd het bijvoorbeeld nog kost om vanaf de A 2 ter hoogte van Breukelen bij de afslag Utrecht-centrum te komen. Handig, want de ene kilometer file is de andere niet.

Den Hollander van TIC: 'We hebben op grote schaal nieuwe systemen ingevoerd om de reistijd te kunnen meten. Het functioneert wel al, maar we zijn nog niet tevreden over de betrouwbaarheid.'

Het is vervolgens aan de klanten van TIC, waaronder de ANWB, om te bepalen of ze de files voortaan in tijd of in kilometers zullen melden. De ANWB verwacht dat weggebruikers wijzer worden van de vertraging in minuten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden