Niet bellen betekent geen loon

Het artikel ‘Klacht? Paramaribo aan de lijn’ over contactcenters in Suriname (Economie, 19 juli) illustreert prachtig wat er volgens FNV Bondgenoten mis is in de contactcenterbranche....

FNV Bondgenoten strijdt voor gewoon goed werk voor alle werknemers: een fatsoenlijk salaris, een vast contract en goede arbeidsomstandigheden. Zeker 1,5 miljoen mensen in Nederland hebben dat nog niet. Volgens de beloningsmonitor van salarisverwerker ADP, zijn medewerkers van contactcenterbedrijven de minst verdienende werknemers van Nederland.

Hun uurloon zit veelal net boven het minimumloon, dat varieert van 8,29 euro tot 12,21 euro. Maar dan moet je wel je uren kunnen maken. Niet bellen, staat gelijk aan geen loon. Elke pauze wordt in mindering gebracht. Ziekte wordt bestraft met loonkorting. Het werk mag niet gedaan worden tijdens grote evenementen als het WK-voetbal.

Daarnaast passen sommige werkgevers een zogenaamd ‘all-in loon’ toe. In het uurloon zitten dan de 8 procent vakantietoeslag en de vakantiedagen al verwerkt. Dit is volledig in strijd met de cao. Het betekent dat werknemers bij alle vormen van verlof de opbouw van vakantierechten en -geld mislopen.

Maatschappelijk verantwoorde organisaties zoals banken of (zorg-) verzekeraars en zelfs charitatieve instellingen lijken zich niet te bekommeren om de werknemers van de bedrijven die zij inhuren. En het is ze blijkbaar nog niet goedkoop genoeg: het werk kan ook in Suriname gedaan worden, want daar hoef je werknemers nog minder te betalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden