'Niet alleen de lijst van Westerbork bevat bizarre fouten'

De ingezonden lezersbrieven van woensdag 3 mei 2017.

Een ultra-orthodoxe joodse man betreedt het herdenkingsmuseum Yad Vashem in Jeruzalem. Beeld epa
Een ultra-orthodoxe joodse man betreedt het herdenkingsmuseum Yad Vashem in Jeruzalem.Beeld epa

Brief van de dag: deels lopend keerde ze naar Nederland terug

Na het lezen van het artikel over de vele administratieve fouten in de Westerbork-lijst heb ik op internet gezocht naar de gegevens over mijn moeder Henriëtte de Beer-Hertzberger (geb. 1916).

'Murdered' staat er, tot mijn verbijstering, op internet achter haar naam. Niet alleen de Westerbork-lijst vertoont dus gebreken, maar ook op andere buitenlandse sites staan bizarre fouten.

'Murdered' staat ook achter de naam van mijn moeder (gevangene 836) op de betrouwbaar geachte site van Yad Vashem, het World Holocaust Remembrance Center in Israël.

Met als details: transport XXIV/5 from Westerbork Camp the Netherlands to Theresienstadt /Ghetto: 05/04/1944 en transport from Theresienstadt/Ghetto to Auschwitz Birkenau Poland: 06/10/1944.

Maar gelukkig was Auschwitz niet haar eindstation. Op 8 mei 1945 is zij in het werkkamp Märzdorf, onderdeel van concentratiekamp Gross-Rosen door de Russen bevrijd.

Deels lopend keerde zij terug naar Nederland. Voor meer informatie over haar toenmalige man Olbert de Beer en zijn ouders, die zij in Westerbork voor het laatst had gezien, wachtte zij de Rode Kruislijsten af.

Zij werden wel vermoord.

Marijke van den Berg-Leydesdorff, Monnickendam

5 mei

Zoals elk jaar om deze tijd start er een discussie over 5 mei. Moet het elk jaar een vrije dag worden of eens in de vijf jaar. Het moet een 'dag van de vrijheid' worden, een dag waarop niet alleen de vrijheid, maar ook de bevrijding wordt gevierd. Een dag waarop discriminatie, in welke vorm dan ook, wordt veroordeeld. De dodenherdenking op 4 mei moet ook in dat licht worden gezien.

Niet alleen de doden van de Tweede Wereldoorlog moeten worden herdacht, maar ieder die opgekomen is voor onze vrijheid. Niet alleen de doden. Niet alleen de mensen die in de Holocaust zijn omgekomen en in het verzet. Al die mensen hadden ouders, kinderen, vrienden. Ook zij hebben enorme offers gebracht en hebben recht herdacht te worden. Maar laten we gelijktijdig iedereen herdenken die geleden heeft door onderdrukking in welke vorm dan ook, en degenen die opkwamen en nog opkomen voor de onderdrukten.

Laat er een 'dag van de vrijheid' komen, een dag die begint met bezinning en herdenken zoals nu op 4 mei 's avonds, en dan overgaat in het onbezonnen genieten van een elk jaar terugkomend feest.

André Lieberom, Baarn

5 mei vrij

Dat er 72 jaar na de bevrijding nog steeds bediscussieerd wordt of het al dan niet een nationale feestdag moet worden, is niet alleen kenmerkend voor het geringe historische besef in dit land, maar ook gewoon diep triest. Schande.

Hans van Noord, Utrecht

Weg die DAB+

Ruud de Bree heeft een punt over het nut van DAB+ maar vergeet het belangrijkste aspect van DAB+ radio te benoemen: de ontvangst van DAB+ is slecht, het is héél slecht.

'Koop een radio met DAB+ en luister thuis naar geweldige geluidskwaliteit' is de leus. In mijn huis uit 1914 in centrum Amersfoort (dus géén beton of staal in de constructie) ontvang ik op geen enkele plaats DAB+, wel FM tot in de kelder aan toe. DAB+ radio weer verkocht dus.

De 'gewéldige autoradio' (aldus de verkoper in 2016) stottert regelmatig - het radiosignaal wordt herhaald - en als ik een vrachtauto passeer valt het signaal weg. De radio wordt dus niet gebruikt, jammer.

De geluidskwaliteit van DAB+ is wel echt veel beter dan die van een FM-signaal. Mochten al deze problemen ooit opgelost zijn, dan kunnen de energieverslindende FM-zenders stoppen.

René Frederiks, Amersfoort

Toon van racismedebat

In zijn artikel 'Wel/niet een 'witte Nederlander' stelt P.A. Kerkhof dat de toe-eigening van de discussie over 'hedendaags racisme' door de zwarte Nederlandse gemeenschap begrijpelijk is en wat hem betreft een goed doel dient.

Ook dat duidelijk is dat de toon van het debat geïnspireerd is door het hedendaags Afro-Amerikaans activisme dat uit de Verenigde Staten is overgewaaid. Mijn vraag is waarom de bruine Nederlandse gemeenschap - een niet onbelangrijk deel van de Nederlandse gemeenschap met Aziatische (Indonesische/Chinese) voorouders - de discussie over 'hedendaags racisme' ook niet heeft toegeëigend. Immers niet alleen in West- maar ook in Oost-Indië werd slavenhandel gedreven.

Misschien omdat de toon waarop de bruine Nederlandse gemeenschap de discussie over 'hedendaags racisme' kan voeren niet door het uit de Verenigde Staten overgewaaide Afro-Amerikaanse activisme kan worden geïnspireerd?

M. Maresch (indoloog), Nijmegen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden