Niet alle hulp is welkom, wel elke euro

Bedrijven willen de slachtoffers van de tsunami in Azië helpen en bellen hulporganisaties plat. Maar die twijfelen of het handig is die hulp meteen aan te nemen en willen vooral geld....

Dit is de eerste reactie van de Samenwerkende Hulporganisaties op de overweldigende respons van bedrijven na de verwoestende tsunami. 'We krijgen echt duizenden reacties vanuit allerlei kanalen. Dan belt er bijvoorbeeld een bedrijf dat lijkzakken aanbiedt. Of komt de vraag wat in voedselpakketten kan die naar Azië kunnen worden verstuurd. Het is overweldigend', zegt de woordvoerster van de Novib.

De praktische hulp en het geven van goederen plaatst de hulporganisaties voor een dilemma. Het is mooi dat iedereen meeleeft en dit gevoel wil omzetten in praktische daden. Maar bij het geven van noodhulp is van groot belang dat snel en adequaat wordt ingesprongen op de grootste tekorten in de rampgebieden zelf. Dit maakt dat de hulporganisaties liever eigen logistiek en eigen voorraden aanspreken.

Een woordvoerster van het Rode Kruis: 'Het is heel goed dat bedrijven verder kijken dan hun directe eigen belang en maatschappelijk betrokken zijn. Deze hulp is zeer welkom op de langere termijn. Nu is het voor de noodhulp beter gebruik te maken van gespecialiseerde organisaties, die hun eigen logistiek in kunnen zetten voor snelle acties.'

Bij het centrale meldpunt van de Samenwerkende Hulporganisaties (SHO) klinkt hetzelfde geluid. Hier worden heel veel verschillende initiatieven gemeld. Van de schenking van voedingssupplementen tot het beschikbaar stellen van vrachtwagens tegen kostprijs. Een woordvoerder: 'Onze eerste voorkeur gaat uit naar geld. Dat kunnen we verdelen over eigen projecten, die vaak al zijn gestart.'

Bij bedrijven is de laatste jaren de trend meer praktische hulp te geven en de samenwerking te zoeken. De gedachte erachter is dat binnen het bedrijf veel kennis aanwezig is op het eigen werkterrein. Dus waarom eigen kwaliteiten, mensen en vaardigheden niet ingezet bij hulpprojecten? Dit komt ook tegemoet aan het verlangen van veel medewerkers meer te doen dan het invullen van een giro. Dat maakt dat nu ook veel bedrijven zich melden met dergelijke aanbiedingen.

De woordvoerster van het Rode Kruis benadrukt dat het later heel goed zou kunnen dat de aangeboden hulpgoederen van bedrijven of het aanbod personeel uit te lenen voor speciale projecten zeer welkom is. 'Dan kunnen de honderdduizend aangeboden onderbroeken goed van pas komen.'

Ook de Novib staat allesbehalve afwijzend tegen samenwerking met bedrijven in ontwikkelingslanden. De woordvoerster verwijst naar een groot zonne-energieproject samen met energieconcern Nuon in Afrika. Maar nu even niet. 'Geef voor de eerste hulp geld. Heel veel andere dingen die worden aangeboden, zijn niet handig.'

Houd anderssoortige inzet graag beschikbaar voor later, is de boodschap van hulporganisaties.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden