Niet alle haute-couture is na te maken

In de etalage van de winkel van Celine aan de Rue de Rennes in Parijs hangt een tricot jurk met diepe V-hals en ruches langs de zoom en de mouwen....

Aan de overkant van de straat, bij een vestiging van de Spaanse keten Zara, hangt dezelfde jurk, voor een fractie van de prijs die je er bij Celine voor betaalt. Weliswaar van een mindere kwaliteit stof, en zwart in plaats van paars, maar toch onmiskenbaar dezelfde jurk.

Sinds ketens als H & M en Zara

zich toeleggen op het razendsnel kopiëren van designercollecties, zijn de ontwerpen van grote namen voor iedereen bereikbaar geworden. Wat zal er gepikt gaan worden uit de sportieve Celine-wintercollectie die de Amerikaanse ontwerper Michael Kors vrijdag liet zien? Ongetwijfeld de overhemden met flinke jaren zeventig-kraag, die werden gecombineerd met een lange, hoog in de hals geknoopte sjaal in dezelfde stof en cargo-pants. Niet heel erg spannend, wel fijn om te dragen.

Yves Saint Laurent Gauche is onder de leiding van de eveneens Amerikaanse Tom Ford in anderhalf jaar tijd uitgegroeid tot misschien wel het meest gewilde en invloedrijke label van dit moment. Met de zigeunercollectie voor winter 2001/2002 deed Ford de eerste aanzet tot de romantische hippiemode die deze zomer de hele mode beheerst, en zijn ruimvallende tops van chiffon met panterprint zijn nu al de hit van het seizoen (ja, ze liggen ook al in Zara).

Maar wat Ford maandagavond in een glanzend zwarte tent in het tuin van het Musée Rodin voor de winter liet zien, was vergeleken met de twee vorige collecties een beetje teleurstellend.

Heel Franse, bijna tuttige jassen met klokrokken, bloesjes en jurken met ijzingwekkend diepe décolletés en rijkelijk bewerkte mouwen. Loeistrakke broeken - die fluwelen exemplaren tot net over de knie zullen we dit najaar nog veel terugzien - en even nauw

aansluitende rokjes, sm-achtige pumps.

De bijna in ieder kledingstuk terug te vinden fluwelen strikken waren een verwijzing naar Yves Saint Laurent zelf, maar de collectie miste de klasse en onderkoelde erotiek die altijd het kenmerk zijn geweest van de Franse ontwerper. Een erg laag uitgesneden, met stras overladen fluwelen jurkje was zelfs regelrecht ordinair.

Veel meer klasse heeft de collectie van Hermès. De prêt-à-porter van dit chique Franse huis wordt al jaren gemaakt door de Belgische avantgardist Martin Margiela, en dat is, zo bleek zondag weer eens, een zeer gelukkige keuze geweest. Kleren van de allermooiste stoffen (kaviaar-kasjmier, geschoren nerts), met net genoeg Margiela-touch: sobere kleuren, prachtig gemaakt, net niet gewoon klassiek. En, ook fijn: net zo mooi op modellen van twintig als van vijftig.

Helaas alleen voor de erg goed gevulde beurs. Want zulke discrete, bijna tijdloze luxe-ontwerpen vallen nu eenmaal niet goedkoop na te maken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden